Företag vägrar betala tillbaka pengar efter reklamation

Hej, jag har betalat 45000kr för permanent IPL-behandling. 20 månader har passerat och allt hår är kvar. Det skulle inte finnas hår kvar efter 5-7 behandlingar. 15 har gjorts. Laserspecialisten som utfört behandlingarna vägrar betala tillbaka pengarna. Vad kan man göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Allmänt om frågan
Du som konsument har möjlighet att reklamera inom två månader från det att du upptäckt, eller anses måste ha upptäckt felet, för dig skulle jag säga från det att du fått se resultatet. Reklamationen anses ha gjorts då du skickat reklamationen till företaget (t.ex. via post). Felet ska då avhjälpas av företaget inom skälig tid. Som i ditt fall, då felet inte avhjälpts kan du som konsument få göra avdrag på priset. Om syftet med tjänsten i huvudsak är förfelat och näringsidkaren måste insett detta har du dessutom som konsument rätt att häva avtalet.Då du nämner att ett fel föreligger finner jag ingen större anledning till att gå djupare in på frågan huruvida det rör sig om ett fel eller inte. Jag rekommenderar dig dock att gå igenom avtalet för att se vad som har utlovats och vad som gäller vid eventuella fel. Huvudregeln är att avtals ska hålla. Det finns flera påföljder som kan aktualiseras om någon bryter mot ett avtal. Avtalet kan hävas, man kan kräva att prestationer fullgörs, prisavdrag och skadestånd. Regler gällande avtal finns i avtalslagen.

Reklamationen (17 §)
Då du som konsument vill åberopa att tjänsten är felaktig, ska du göra detta inom "skälig tid" efter det att du märkt, eller borde märkt felet. Ett fel som du som konsument borde märkt relativt snabbt kommer inte att kunna åberopas efter att alltför lång tid gått. Underrättelse till näringsidkaren (den som utfört tjänsten) som sker inom två månader efter det att du som konsument märkt felet, anses ha skett i tid. Det finns en regel som säger att reklamation inte får ske senare än tre år (10 år om det rör sig om arbete på mark eller byggnader), men detta blir inte relevant i ditt fall eftersom det rör sig om en tidsperiod på 20 månader.

Din rätt att kräva att felet åtgärdas
Du har rätt att kräva att företaget avhjälper felet om det inte skulle medföra "olägenheter eller kostnader" som är oskäligt stora i förhållande till felets betydelse för konsumenten. Ju slarvigare företagit varit, desto mer besvär får de dock stå ut med när det kommer till avhjälpande. Företaget har då alltid rätt att själv åtgärda felet, om näringsidkaren erbjuder sig att åtgärda felet och du som konsument inte har något särskilt skäl att avvisa erbjudandet. Avhjälpandet ska ske inom skälig tid. Detta följer av 20 § konsumenttjänstlagen, men har dock i din situation uppenbarligen inte skett och näringsidkaren har inte visat på villighet att åtgärda felet.

Prisavdrag och hävning
Som i ditt fall, då felet inte avhjälpts enligt vad som följer av 20 § (se stycket ovan), följer det av 21 § konsumenttjänstlagen att du som konsument får göra avdrag på priset. Om syftet med tjänsten i huvudsak är förfelat och näringsidkaren måste insett detta har du som konsument rätt att häva avtalet. Påföljderna av prisavdrag och hävning följer av paragraf 22 och 23. Vid prisavdrag (22 § konsumenttjänstlagen) ska detta motsvara vad det kostar konsumenten att få felet avhjälpt, är denna kostnad oskäligt stor mot felets betydelse för konsumenten ska avdraget istället motsvara felets betydelse. Om du som konsument häver avtalet (23 § konsumenttjänstlagen) har näringsidkaren inte rätt till betalning för tjänsten, men näringsidkaren har rätt att återfå det material denne tillhandahållit (om det kan ske utan olägeneheter eller kostnader för dig).

Hoppas att detta besvarar din fråga!

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?
- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här.
- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här.
- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Bästa hälsningar,

Yekta KeskinRådgivare
Public question details image

Ställ en Expressfråga 1499 kr

Behöver du hjälp med att lösa en fråga gällande Köprätt och Konsumenttjänstlagen? Vi kan hjälpa dig!

Ställ din fråga i formuläret nedan och få svar inom 72 timmar.

Betala medKlarna Logo
0 / 1500
swish logo