FrågaAVTALSRÄTTAvtal27/06/2019

Företag påstår att avtal finns gällande bredband, men jag har ingen kopia på det. Vad gäller?

Jag blev lovad(enligt kontrakt som jag skrev på) en gratis router när jag beställde bredband och tv från viasat. Då ingen router levererades tog jag upprepade ggr kontakt med deras kundservice. De sa att det inte fanns något sådant avtal. Jag har flera ggr bett om en kopia på det avtal jag skrev på, men de har inte lyckats producera det. Ifall de inte har ett avtal och jag har inget avtal, har vi då ett avtal? Jag har begärt omedelbar uppsägning av abonnemanget men de hänvisar till att vi har en avtalstid. Enligt vilket avtal undrar jag? Har de rätt att fortsätta skicka fakturor när jag inte vill ha deras tjänst?

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

Otroligt tråkigt att höra att det inte blev som du tänkt dig.

Det som jag undrar är hur du kom i kontakt med företaget från början? Om du skrev under avtalet digitalt via mail eller Bank-ID, bör du kunna hitta avtalet i din mail. Om du skrivit under fysiskt och du inte fått någon kopia blir det såklart lite svårare. Frågan är sedan hur avtalet du skrev under såg ut d.v.s. fick du ta del av några avtalsvillkor när du skrev på pappret? Kan tänka mig att det kanske funnits något specifikt villkor i sådana fall för att t.ex. kunna få en gratis router.

Hur som helst är det den som påstår något som har bevisbördan. Om företaget exempelvis påstår att det finns ett avtal mellan dig och företaget om ett abonnemang med en router som kostar någonting ska företaget kunna visa på detta avtal. Det är sedan avtalsvillkoren som visar om det finns en bindningstid alt. uppsägningstid och vad som gäller angående routern.

Min rekommendation är att du med fördel kontaktar Telekområdgivarna som är experter inom detta område.

Numret är 08 - 522 767 00.

Telefontid är vardagar 9-12.

Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare