FrågaEKONOMIÖvrigt17/01/2018

Företag har rätt att höja priserna på sina varor

Hej,

Jag skulle vilja veta om ett företag har juridisk rätt att höja hela 50% på en vara. Jag tycker det är lite väl häftigt.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det finns inget i juridiken som förhindrar ett företag från att höja priserna på en vara, oavsett hur mycket priset höjs. Prishöjningar anses istället kunna motverkas av den fria konkurrensen på marknaden, alltså att ett annat företag kan locka till sig kunder med ett lägre pris på varan.

Ett undantag till detta är naturligtvis då det handlar om kartellsamarbeten då företag i samråd med varandra höjer priserna. Eftersom du endast skriver om ett företag verkar ju det inte vara fallet för dig.

Jonas WesterRådgivare