Föreningens ansvar vid fel i vattenledningar

Hej, jag har precis köpt en bostad nyprod. Efter knflytt har jag upptäckt att det finns otroligt mycket höga ljud i lägenheten, där det låter som att någon spolar toaletten i min lägenhet. Det måste vara någon vattenledning eller liknande men oj vad det låter i hela lägenheten. Hur går jag till väga och ligger inte detta ansvar att åtgärda hos BRF?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bostadsrättshavaren har som huvudregel en skyldighet att på egen bekostnad hålla lägenheten i gott skick, om inget annat framgår av lagen eller av föreningens stadgar. Bostadsrättshavaren har däremot inte en skyldighet att ansvara för reparationer av ledningar för avlopp, värme, gas, elektricitet och vatten samt ventilationskanaler om det är bostadsrättsföreningen som har försett lägenheten med ledningarna/ventilationskanalerna. Det är även ett krav att ledningarna/ventilationskanalerna tjänar mer lägenheter än bara din. Allt detta framgår av 7 kap. 12 § bostadsrättslagen.

I ditt fall
Jag skulle således råda dig att ta kontakt med din bostadsrättsföreningen. Om det är som du anar, det vill säga att det är en vattenledning som det är fel på, så är det stor chans att det åligger bostadsrättsföreningen att reparera detta!

Vänliga hälsningar,

Jessica JacobRådgivare