Fordring mellan privatpersoner

Jag har den 2014-06-13 i Nordea bank överföret 120.000 kr till en väns konto och intet har fått dem tillbaka... Skal jag skicka honom et kravbrev först på utsående beloppet och därefter inges till kronofogdemyndigheten ? Om vi komma till rätten, hur stärk er jag i rätten och kan jag vinner denna anliggende ( sak) och får mina pengar tillbaka, om jag får jurist till at hjälpa mig med detta ??

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga!

Du har inte nämnt om ni har ett avtal er sinsemellan. Om du inte kan lyckas bevisa att ni har ett avtal kan det bli fråga om pengarna ska ses som en gåva. Om det skulle ses som en gåva så har din motpart ingen skyldighet att prestera. Det är flera olika bedömningar som väger in om det ska anses vara en gåva. D.v.s. mer än bara avsaknaden av avtal det ska bl.a. finnas en gåvoavsikt och beloppet kan anses vara väl högt för att det ska ses som en gåva. Detta är punkter som ev. domstolen tar och beaktar.

Om ni skulle ha ett avtal har du rätt till dina pengar förutsatt att det kan bevisas att det finns ett avtal.  Om det skulle bli aktuellt med rättegång är det just den punkten om ni har ett avtal er sinsemellan som kan bli brännpunkten. Utifrån din fråga kan jag inte besvara hur domen skulle kunna utmynna till er fördel eftersom frågan saknar den informationen.

Som privatperson kan du skicka ett kravbrev (en betalningspåminnelse) till din kompis men det kostar pengar för dig. Kravbrev är oftast något som räknas in i inkassokostnader http://www.kronofogden.se/Inkassokostnader2.html men även privatpersoner kan använda sig av det eftersom att en privatperson också kan ses som en fordringsägare.

En fråga liknande din har besvarats av en rådgivare sedan innan så jag bifogar svaret till den fråga  http://lawline.se/answers/12840

Hoppas du upplever att du har fått svar på frågan!

Jennifer RönnerhedRådgivare