Fördelning av vinst av försäljning av bostad vid sambobodelning

Min sambo och jag har köpt en bostadsrätt. Jag har betalt 3/4 och han 1/4 av priset. Detta står bara i förhandsavtalet, men inte i Upplåtelseavtalet. Om han dör före mig, kan jag hävda min rätt till 3/4 av bostadens värde? Eller räknas ingångsvärdet av enligt den fördelning vi hade vid köpet och den eventuella vinst delas lika?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Enligt sambolagen (2003:376) kommer vinsten från försäljningen av bostaden att delas lika mellan er eftersom ni köpt den tillsammans med syftet att ni båda ska bo där. Ingen hänsyn tas då till hur mycket ni betalade. För att undvika detta kan ni skriva ett samboavtal om hur vinsten av försäljningen ska fördelas mellan er. Samboavtalet går då före sambolagen och ni kan bestämma att du får 3/4 av vinsten.

Ett samboavtal kan ni upprätta via vår avtalstjänst, se http://lawline.se/avtal/samboavtal.

Jag hoppas detta svarade på din fråga!

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare