FrågaEKONOMIÖvrigt28/05/2019

Fördelning av kostnader mellan sambos

Hej! Jag är sambo med en man och vi har ett gemensamt barn.Med mig in i denna relation hade jag 3 barn som har annan pappa. Ett av mina barn bor hos oss på heltid och de andra på halvtid. Jag har försörjningsplikt för alla mina barn. Nu ska vi separera och min sambo anser att jag ska betala alla avgifter med lika stor del som jag har barn vilket blir 3,5 personer. Alltså tycker jag att jag ska betala 3,5 delar av våra gemensamma matkostnader( vilket jag köper) men även 3,5 delar av internet, tv, fastighetsskatt, hyra etc.

I min värld är det vi vuxna som ska betala för hyra och övriga kostnader och där ska barnen inte blandas in. Han tycker att mitt resonemang är helt orimligt och ser oss som hyresgäster under tiden jag bor kvar. Han står som ensam ägare till vår bostad.

Är jag helt fel ute?

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Hur mycket var och en ska betala för era vardagliga kostnader så som mat, internet, tv m.m. är något ni får komma överens om tillsammans. Eftersom det är din sambo som äger er bostad finns dock en risk att han vill att ni flyttar därifrån om du inte betalar den summa han anser vara rimlig. Jag rekommenderar er därför att försöka kompromissa för att få fram en lösning som båda känner sig nöjda med.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Sofia HolgerssonRådgivare