Fördelning av efterarv till andra än bröstarvingar

Min Farbror var gift när han gick bort för 40år sedan. I September gick hans fru gått bort. Hon levde ensam efter min farbrors bortgång. De hade inga barn. Alla deras syskon är också borta. Vem ärver deras/hennes tillgångar ?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga gäller arvsordningen i svensk rätt, och denna framgår av reglerna i Ärvdabalken. För att bestämma vem som ska ärva din farbror, är det alltså dessa regler man ska titta i. Skulle din farbror dock ha skrivit ett testamente, är det testamentet man först ska kolla på. Eftersom du inte nämner något om ett eventuellt testamente, utgår jag ifrån att din farbror inte skrev något sådant.

Din farbrors kvarlåtenskap efter hans bortgång

När din farbror gick bort gjordes först en bodelning, dvs en uppdelning av din farbrors och hans frus egendom (ÄktB 9 kap. 1 §). Det man efterlämnar efter sin död kallas i juridiska termer för kvarlåtenskap. Eftersom din farbror var gift, gäller enligt lagen att hans egendom ska gå över till hans fru i första hand (ÄB 3 kap. 1 §). Hon får dessa pengar med så kallad fri förfoganderätt, vilket betyder att hon kan göra vad hon vill med dem i stort sett. Det enda hon inte får göra är att testamentera bort pengarna. Det är alltså först när hon dör, som din farbrors arv ska fördelas till hans arvingar, vilket nu är fallet (ÄB 3 kap. 2 §).

Hur mycket av kvarlåtenskapen ska fördelas till din farbrors arvingar?

Jag har alltså nämnt här ovan att nu när din farbrors fru är avliden, ska hans kvarlåtenskap från när han avled "gå tillbaka" till hans arvsordning. Hur vet vi då hur mycket av de pengar som nu finns efter din farbrors fru, som din farbrors släktingar ska ärva? Jag skriver ett räkneexempel här nedan.

När din farbror dör för 40 år sedan, genomförs en bodelning. Man räknar ut att din farbror efterlämnar 1 miljon kronor i sin kvarlåtenskap. Av bodelningen framgår också att hans fru har 500 000 kr. Din farbrors pengar går över till hans fru eftersom de är gifta. Hans fru har nu 1 500 000 kr efter din farbrors död. Av dessa utgör 2/3 din farbrors kvotdel (1 000 000 av 1 500 000 kr = 2 /3), och 1/3 utgör hans frus kvotdel (500 000 av 1 500 000 kr = 1/3).

När din farbrors fru nu har avlidit, har hon efterlämnat en summa efter sig. Denna summa kan antingen vara mindre eller större än då din farbror gick bort. Vi tar som exempel att boets värde (det hon efterlämnar) har minskat och din farbrors fru efterlämnar endast 360 000 kr. Vilken denna summa än hade varit, ska vi förhålla oss till andelarna 2/3 och 1/3. Av summan 360 000 kr ska 2/3, alltså 240 000 kr, gå tillbaka till din farbrors arvsordning och ärvas av hans arvingar. 1/3 av 360 000 kr, d v s 120 000 kr, ska fördelas mellan fruns arvingar.

Vem ärver din farbror?

I första hand ska barn och barnbarn ärva den avlidne. Eftersom din farbror inte hade varken barn eller barnbarn, är nästa steg i arvsordningen att hans föräldrar, syskon och syskonbarn ska ärva. Om din farbors föräldrar (dina farföräldrar) inte lever, ska arvet alltså tillfalla din pappa och hans syskon. Eftersom de också är avlidna, är det alltså du och dina eventuella syskon samt kusiner på pappas sida som ska ärva er farbror (ÄB 2 kap. 2 §).

Vem ärver din farbrors fru?

Gällande din farbrors fru så ska arvet fördelas på samma sätt. Är hennes föräldrar och syskon döda, ska syskonbarnen ärva. Har hon inga syskonbarn, går man vidare till mor- och farföräldrar, mostrar, fastrar, morbröder och farbröder. Har hon inga arvingar i livet, ska ni som är din farbrors arvingar även ärva hans fru (ÄB 3 kap. 8 §).

Om din farbrors fru efterlämnar mer pengar än då din farbror gick bort

Eftersom jag inte vet exakt vilka summor det rör sig om som din farbror och hans fru efterlämnade, vill jag bara ta upp något som skulle kunna påverka ert arv. Som jag nämnde innan hade din farbrors fru fri förfoganderätt över den kvarlåtenskap som hon fick efter farbroderns bortgång. Hon kunde, rent teoretiskt, göra sig av med alla pengar och konsekvensen utav detta skulle bli att ni som arvingar inte får ut något arv.

Det kan dock också vara tvärtom, dvs att hans fru väsentligt har ökat värdet på boet. I det här fallet betyder det att hon efterlämnade mer pengar när hon avled, än då din farbror avled (mer än 1 500 000 kr om vi utgår från räkneexemplet). Hon kan ha ökat boets värde genom att hon fått ett arv, ett testamente, en gåva, eller genom att hon själv har tjänat ihop och sparat en summa, så kallat eget förvärvsarbete. Man säger att hon då har "förkovrat" boet. Dessa pengar som alltså går utöver 1 500 000 kr (exempel), ska fördelas mellan hennes arvingar enbart. Om hon efterlämnar 1 600 000 kr, tar man alltså bort överskottet på 100 000 kr direkt till hennes arvingar, innan man räknar ut ert arv som ju var 2/3 (ÄB 3 kap. 4 §).

Detta gäller alltså bara då hans fru efterlämnade mer pengar än hon hade när din farbror gick bort, och dels då hon faktiskt har egna arvingar. Har hon inte egna arvingar ska ju bara du, dina syskon och dina kusiner på pappas sida ärva, och då behöver man inte räkna på detta överskott på något sätt eftersom ni ärver allt.

Sammanfattning

Du, dina eventuella syskon och kusiner på pappas sida ska ärva din farbror. Hur mycket ni ärver beror på vilken kvotdel i hans frus kvarlåtenskap (nu när hon är avliden) farbrodern hade. Om inte din farbrors fru har egna arvingar, kommer ni att ärva även hennes kvarlåtenskap. Om hon däremot har egna arvingar, ska de ärva hennes kvotdel i boet. Har hon ökat boets värde, ska den summan först räknas bort och gå direkt till hennes arvingar, innan man fördelar ert arv.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga! Om inte, får du gärna kommentera här nedan, så ska jag försöka svara på det så fort jag kan.

Vänliga hälsningar,

David EkenbergRådgivare