Fördelning av arv vid testamente och särkullbarn

Min mor avled för 10 år sedan. I hennes testamente står att kvarlåtenskapen skall tillfalla min far med fri förfoganderätt. När även han avlider står det att kvarlåtenskapen skall tillfalla gemensamma bröstarvingar. I den bouppteckning som upprättades var min mors tillgångar 1,5 mnkr och min fars 1 mnkr. Min far och mor var gifta och min far gifte inte om sig efter henne. Före min mor var min far gift med en annan kvinna. De skilde sig och en dom finns om boskillnad. Från det äktenskapen har jag två halvsyskon. Nu har även min far avlidit, och en bouppteckning har upprättats även för honom. Hans tillgångar är 1,5 mnkr. Tyvärr har en tvist uppstått med mina halvsyskon angående vad som är mitt morsarv Är de 1,5 mnkr som står i bouppteckningen efter min mor? Är det, eftersom de var gifta, 1,25 mnkr - dvs hälften av mina föräldrars samlade tillgångar då min mor dog Är det, som mina halvsyskon hävdar 0,75 mnkr : eftersom de var gifta, hälften av min fars tillgångar då han dog. Jag tycker det sistnämnda är märkligt. Min mor uttryckte tydligt att hon inte ville att arvet efter henne skulle gå till mina halvsyskon. Om det sistnämnda gäller blir det ju så att min far anses spendera arvet från sin mor i samma takt som sina egna tillgångar. Då blir min mors arv mindre, och min fars arv större.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag kommer att använda mig av Ärvdabalken (ÄB) för att besvara din fråga. Jag kommer först att redogöra för den legala arvsordningen och därefter ge min tolkning av din situation.

Arvsordningen

Enligt 2 kap 1 § ÄB utgörs den första arvsklassen av avkomlingar, det vill säga barn och barnbarn. Det är bröstarvingar som i första hand ärver efter den avline, arvlåtaren. Finns det inga bröstarvingar är det istället den andra arvsklassen som ärver. Dina halvsyskon räknas som bröstarvingar till din far och kallas även för särkullbarn.

Bodelning vid makes bortgång

När en make dör ska först en bodelning förättas innan arvskifte sker, 23 kap 1 § ÄB. Enligt 7 kap. 1 § ÄktB är en makes egendom giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom. När bodelningen sedan sker så ingår makarnas giftorättsgods i detta, enligt 10 kap. 1 § ÄktB. Utgångspunkten är sedan att giftorättsgodset delas lika mellan den efterlevande maken och den avlidnes dödsbo. Det är från den avlidnes dödsbo som dess arvingar ärver.

Efterlevande make

Om arvlåtaren var gift när denne gick bort så ärver istället dess efterlevande make allt, enligt 3 kap 1 § ÄB. Om arvet egentligen skulle gått till någon ur första eller andra arvsklassen så får de istället ett så kallat efterarv enligt 3 kap 2 § ÄB. Efterarv beräknas enligt en kvot. Kvoten får den som har rätt till efterarv bryta ut ur förmögenhetsmassan åt sig själv innan den efterlevand makens arv fördelas som vanligt, oavsett hur stor eller liten förmögenhetsmassan är.

Enligt 3 kap. 2 § ÄB får inte den efterlevande maken genom testamente bestämma över egendom som ska tillfalla den först avlidnes arvingar. Efterlevande maken får lov att spendera pengarna, men inte testamentera bort andelen.

Testamente
Som utgångspunkt får man lov att testamentera hur man vill, till vem man vill och vad man vill (så länge det är ens egen egendom). Bröstarvingar har enligt 7 kap. 1 § ÄB rätt till sin laglott, vilket motsvarar hälften av deras arvslott. Det innebär att bröstarvingar kan jämka ett testamente om det skulle gå emot deras rätt till laglotten. Enligt 7 kap. 3 § ÄB måste en bröstarvinge påkalla jämkning inom 6 månder från det att denne erhöll del av testamentet.

Din mors testamentesutformning kallas även sekundosuccession och innebär att det du ska ärva beräknas enligt samma kvotmodell som efterarvet. Detta bryts först ut innan resterande kvarlåtenskap fördelas enligt legala arvsordningen, om inte din far har eget testamente.

Slutsats

Arvssituationer med testamente är oerhört beroende av vad som står i testamentet. Följande är min tolkning av situationen baserat på informationen du givit i din fråga.

Det framgår att kvarlåtenskapen ska tillfalla dig och inte dina halvsyskon.

Vid bodelningen mellan din far och mor efter din mors bortgång uppgick din fars egendom till 1 miljon kr och din mor till 1,5 miljoner kr. Din fars totala egendom efter arvsfördelningen uppgick då till 2,5 miljoner kr. Din mors kvarlåtenskap utgjorde därmed 60 % av din fars. Detta innebär att nu när din far gått bort med en kvarlåtenskap på 1,5 miljoner kr får du först bryta ut 60 % av detta, nämligen 900 000 kr. Detta ärver du direkt eftersom summan enligt kvoten anses ha kommit från din mor och ska tillfalla dig enligt testamentet.

Därefter kvarstår 600 000 kr som ska fördelas sedvanligt mellan dig och dina halvsyskon. Det medför att ni får 200 000 kr vardera. Den slutliga summan du får är då 1,1 miljoner kr och dina halvsyskon 200 000 kr var.

Om du har fler frågor om ditt ärende är du välkommen att höra av dig till mig på alexander.martensson@lawline.se, så ska jag göra mitt bästa för att hjälpa dig ytterligare. Du har även bokat telefonuppföljning, jag föreslår att jag ringer dig (från hemligt nummer) kl 18.00 onsdagen den 2e oktober. Om denna tid inte passar kan du höra av dig till mig på mejl så löser vi ny tid. Jag kan även sätta dig i kontakt med vår ordinarie byråverksamhet om det kvarstår osäkerheter efter vår kontakt.

Med vänlig hälsning,

Alexander MårtenssonRådgivare