Fördelning av arv - särkullbarn

Hej min make äger huset vi bor i , även sparat en del pengar! Tyvärr är min make väldigt sjuk! Han har 4 barn, om han dör hur delas arvet mellan oss? Är jag skyddad på något sätt vad gäller huset? Mvh L

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

Jag tolkar din fråga som att du och din man är gifta, och att han har fyra barn sedan tidigare och att du senare undrar hur er egendom kommer fördelas om han går bort.

Som huvudregel gäller att all ens egendom efter giftermål blir gemensam egendom, så kallad giftorättsgods, se äktenskapsbalken (ÄktB) 7:1. Detta så länge egendom inte är undantagen som enskild egendom, se 7:2 ÄktB.

När äktenskap upplöses ska bodelning ske och egendomen ska fördelas mellan makarna, se 9:1 och 9:2 ÄktB.Den egendom som fördelas i bodelningen är giftorättsgods, se 10:1 ÄktBvarvid det är av stor vikt om huset som sin make äger är skrivet som enskild egendom eller inte.

Efter att bodelning har skett, ska kvarlåtenskapen av din man fördelas mellan kvarlevande arvtagare. Enligt 2:1 ÄB är den avlidnes avkomlingar de närmaste arvingarna (bröstarvingar). Detta innebär att hela din makes arvslott tillfaller hans särkullbarn, se 3:1 ÄB. Dock så kan särkullbarnen avstå rätten att ”plocka ut” sitt arv vid bortgången av sin (i ditt fall) pappa och istället ta del av arvet när du (den kvarlevande maken) senare går bort, se 3:9 ÄB.

Sammanfattningsvis så kommer det först göras en bodelning när din make går bort. Är huset inte skrivet som enskild egendom ska det ingå i bodelningen och delas lika. Därefter ska det som faller på din makes sida fördelas mellan hans särkullbarn.

Jag hoppas att du känner dig nöjd med mitt svar. Har du ytterligare frågor är det bara för dig att återkomma.

Ha en fortsatt bra dag.

Vänliga hälsningar,

Anna PieschlRådgivare