Fördelning av arv när testamente saknas

Min mamma gick bort nu och skulle skrivit testamente men han ej. Hon har en son min bror som knarkar och hållt på ta dö på henne och utnyttjat mig sexuellt sen jag var 9 år kan man ta upp detta i domstol jag kommer vägra han ska få nåt av arvet var det sista hon ville men rör sig inte om pengar hon hade knappt några.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att det du vill få svar på är hur arvet efter din mamma kommer att fördelas mellan dig och din bror. För att besvara din fråga på ett tydligt sätt har jag valt att först beskriva hur ett arv kan fördelas generellt utifrån hur din fråga ställts och därefter hur det ska fördelas i ert fall.

Generella bestämmelser

Eftersom att er mamma inte hann upprätta ett testamente ska arvet fördelas enligt den legala arvsrätten, dvs. arvet ska fördelas enligt lag. Enligt lag ska arvet efter er mamma fördelas lika mellan bröstarvingarna, dvs. dig och din bror (2 kap. 1 § ÄB).

Det finns dock ett antal faktorer som kan påverka fördelningen av arvet i ert fall som inte framgår av frågan. Den första frågan är huruvida er mamma var gift vid sin bortgång, om så är fallet ska arvet först tillfalla hennes make (3 kap. 1 § ÄB). Du och din bror får då rätt till arvet efter er mor första efter att hennes make dött (3 kap. 2 § ÄB). Detta gäller dock endast i det fall att den man er mamma var gift med inte var er gemensamma pappa, har er mamma gift om sig blir ni så kallade särkullsbarn och har då rätt att få ut arvet från er mamma direkt (3 kap. 1 § st.1 ÄB)

Det framgår inte heller om du och din bror är din mammas enda barn, om så inte är fallet ska arvet fördelas även till övriga syskon.

Jag kommer i mitt svar att utgå från att er mamma inte var gift och att du och din bror är de enda arvingarna efter er mamma (2 kap. 1 § ÄB).

Fördelningen av arv i ert fall

Som ovan nämnts ska arvet efter er mamma fördelas enligt lag och enligt lag ska arvet fördelas lika mellan dig och din bror, även om du uppfattat att detta inte är din mammas vilja. Den enda möjligheten att ta den legala arvsrätten ur spel är tyvärr genom att upprätta ett giltigt testamente enligt 10 kap. ÄB. Eftersom er mamma inte hann upprätta något sådant testamente kommer alltså arvet att fördelas lika mellan dig och din bror, även om du uppfattat att detta inte varit hennes vilja.

Hoppas att du fått svar på din fråga! Annars ska du inte tveka att höra av dig igen.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare