Fördelning av arv när både gemensamma barn och särkullbarn finns

Är gift o har ett hus som är belånat med 1,

2 milj och är värderat till 2.4 milj.Vi står båda på lånen.Min make har ett annat lån på 80.000.Det finns inga sparade medel.Vi har båda särkullebarn.Nu undrar jag om min make skulle avlida hur räknas arv ut? Vill gärna veta ungefär hur mkt hans dotter ska lösas ut med.Vi har varit gifta sen -87 samt har 2 gemensamma barn födda-88 samt -91.Har jag rätt till änkepension,jag arbetar fortfarande,är född -64.Min make är pensionär är född-48.

Hur ser det ut för mig kan jag ta över hans lånedel o behålla huset? Tack på förhand

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer i mitt svar anta att ni äger huset tillsammans med 50/50 var.

Bodelningen

Det som händer när ena maken avlider är att det först upprättas en bodelning (23 kapitlet 1 § Ärvdabalken). I en bodelning ingår så kallat "giftorättsgods" (10 kapitlet 1 § Äktenskapsbalken), vilket innefattar nästan all egendom maken äger med några undantag (7 kapitlet 1 och 2 § Äktenskapsbalken ). En bodelning går kortfattat till som så att makarnas egendom kartläggs, eventuella skulder dras av från respektive makes giftorättsgods. Sedan läggs egendomsmassan som återstår ihop och delas lika mellan makarna (11 kapitlet 3 § Äktenskapsbalken).

I ditt fall skulle det i regel se ut såhär:

Make 1 (du)

1.2 miljoner – 600000 kr = 600 000 kr

Make 2 (din man)

1.2 miljoner – 600 000 kr – 80 000 kr= 520 000 kr

600 000 + 520 000 kr = 1 120 000kr

1 120 000/2= 560 000

Du och din make får då 560 000 kr var vid en bodelning.

Arvet

Din makes särkullbarn har rätt att få ut sitt arv direkt om hon så begär det (3 kapitlet 1 § Ärvdabalken). Då din mans dotter och era gemensamma barn ärver med lika rätt så ska arvet efter fadern delas lika mellan dessa ( 2 kapitlet 1 § Ärvdabalken). De får då 186 667 kr var från pappan (560 000/3).

Du som make ärver dock före era gemensamma barn, så dessa får istället sitt arv "vilande" i en kvotandel på din totala egendomsmassa (3 kapitlet 1 § Ärvdabalken). Även särkullbarnet efter din man kan välja att inte ta ut sitt arv direkt utan "vänta ut det" tills efter din bortgång, särkullbarnet får då också en kvotdelandel.

Kvotandelsberäkning:

186 667 (arvet)/1 120 000 (din totala egendomsmassa) = 0,167

Vid din död så delas först arvet efter din make ut. Kvotdelarna multipliceras då med din totala egendomsmassa (i detta exemplet så skulle barnen få 16,7 % av vad som finns kvar efter dig). Sedan delas ditt arv ut mellan era gemensamma barn och dina särkullbarn.

Kortfattat så kan du antingen välja att lösa ut särkullbarnet (186 667 kr) ifall denne väljer att ta ut sitt arv direkt. Eller så får denne en kvotandel som denne måste vänta på tills din död.

Angående änkepension

Då ni ingick ert äktenskap innan år 1990 så kan du ha rätt till änkepension. Hur mycket detta skulle bli kan jag inte svara på rak arm då inte tillräckliga omständigheter framgår. Du kan läsa mer om änkepension hos pensionmyndigheten (Se här!)

Hoppas att du fått svar på din fråga annars är du varmt välkommen att ställa en ny!

Hälsningar,

My ÖhmanRådgivare