Fördelning av arv mellan makar och deras egna och gemensamma barn.

Hej. Jag är gift och vi har 1 gemensamt barn. Min fru har 1 barn från ett tidigare äktenskap. Jag har nu ärvt en betydande summa pengar efter min far som gått bort. Vi önskar att vårt gemensamma barn ensam ska ta del av detta värdet då vi går bort, även om det läggs in vår gemensamma ekonomi nu medans vi lever. Hur löser vi detta praktiskt? Tack för svar.

Lawline svarar

Hej,

Ett sätt att åstadkomma det du vill uppnå är att upprätta ett äktenskapsförord med din fru där ni anger att arvet efter din far utgör din enskilda egendom. I ett sådant fall kommer aldrig, vid händelse att er fru avlider före dig, dina pengar från din far delas lika vid bodelningen med anledning av din frus bortgång och sålunda inte heller utgöra en del av hennes kvarlåtenskap som hennes barn, vanligtvis, erhåller.

Nackdelen med denna metod är att pengarna, förvisso kan ingå i er gemensamma ekonomi, men måste ändå hållas avskilda på något sätt, t.ex. genom dokumentation eller liknande i det fallet att pengarna hamnar på ett bankkonto som även era gemensamma tillgångar finns på. Separationsmöjligheter är sålunda en förutsättning för att pengarna inte skall övergå till att bli giftorättsgods, och därigenom bli föremål för likadelning vid någons bortgång.

Emellertid finns det inte så många alternativ. Utan äktenskapsförord kommer den avlidne makens dödsbo och den efterlevande maken genomföra en bodelning där alla tillgångar makarna äger i regel kommer delas lika, förutsatt att ni inte ärvt eller mottagit gåva med föreskrift om enskild egendom. Det innebär att er frus dödsbo skulle erhålla hälften av pengarna som du fått av din far. Säg att er fru i ett sådant läge hade ett testamente där det framgick att hennes bröstarvinge inte skulle erhålla delen av arvet efter er far utan det skulle istället hennes andra barn (gemensamma) göra. Ett sådant testamente skulle vara giltigt men enbart om inte andelen som representerar arvet efter sin fader utgör mer än hälften av hennes totala kvarlåtenskap. I ett sådant läge skulle ändå särkullbarnets rätt till laglott slå igenom testamentet.

Dessutom skulle det, för ert gemensamma barn, inte göra någon skillnad vilket alternativ som väljs eftersom den efterlevande maken ändå, oavsett det gemensamma barnets rätt till laglott, skulle ärva den avlidne maken före barnet. Alltså skulle det gemensamma barnets rätt till hela din kvarlåtenskap och hälften av din frus kvarlåtenskap få stå tillbaka för den efterlevande maken, eftersom denne ärver de gemensamma barnens arv. Arvet efter din fader skulle alltså inte tillfalla ert gemensamma barn förrän båda makarna avlidit.

Ett säkert sätt att se till att värdet inte tillfaller din frus barn är sålunda att göra ditt arv efter din far till din enskilda egendom. På så sätt kommer din frus barn aldrig att få ärva det, oavsett vem av er som avlider först etc.

Har ni ytterligare funderingar är ni alltid välkommen att ställa en ny fråga!

Med vänlig hälsning,

Joel Sandin PerssonRådgivare