Fördelning av arv mellan hel- och halvsyskon

Hej! Jag har en fråga om arv mellan hel och halv syskon. En man avlider och han har inga barn eller barnbarn och föräldrarna är döda. Men Han har två helsystrar och tre halvböder (samma pappa). Om man tänker sig att arvet är 200.000 kr. Är det korrekt uppfattat att systrarna ärver 50%, vilket är 50.000 kr vardera för mammas del och att andra halvan pappas del fördelas på alla fem, d v s 20.000 kr vardera. Blir arvet då rätt fördelat?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga som att den avlidne mannen var ogift och hade två helsystrar och tre halvbröder på sin pappas sida. I mitt svar utgår jag från att det inte finns något testamente.  Eftersom att din fråga handlar om arv kommer jag att hänvisa till lagtext i Ärvdabalken.

Ett arv efter en person som är ogift och saknar barn fördelas mellan personens föräldrar

När mannen avlider efterlämnar han egendom som ska fördelas genom arv. I ditt fall ska arvet beräknas till 200 000 kr. I mannens fall kommer arvet fördelas lika mellan hans föräldrar, då han var ogift och saknade barn (2 kap. 2 § första stycket ÄB). Eftersom att mannens föräldrar är döda kommer arvet fördelas mellan hans syskon. Halva arvet fördelas på mammans sida och halva arvet fördelas på pappans sida.

Arvet på mammans sida fördelas mellan två personer

På mammans sida finns det två barn (helsystrarna). Det innebär att 100 000 kr av mannens arv fördelas mellan systrarna (2 kap. 2 § andra stycket ÄB). De ärver alltså 50 000 kr var, precis som du skriver.

Arvet på pappans sida fördelas mellan fem personer

På pappans sida finns det fem barn (två helsystrar och tre halvbröder). Pappans del av arvet kommer därför fördelas mellan fem barn. Att bröderna var mannens halvsyskon spelar ingen roll, de har ändå rätt att ärva (2 kap. 2 § andra och tredje stycket ÄB). På pappans sida ärver syskonen alltså 100 000 kr/ 5 = 20 000 kr var.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis innebär det att systrarna kommer ärva 50 000 kr + 20 000 kr = 70 000 kr var och att bröderna kommer ärva 20 000 kr var.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Klara LindblomRådgivare