Fördelning av arv mellan hel- och halvsyskon

Hej!

Min halvsyster har avlidet. Hon har en biologisk syster . Hur fördelas arvet?

Mvh

Bo

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår från din fråga att det inte finns några andra arvingar till din halvsyster och att arvet ska fördelas mellan dig och den biologiska systern. Arvingar som går före syskon är i detta fall är: barn, barnbarn och föräldrar.

Om det är så att arvet ska fördelas mellan dig och den biologiska systern så är det riktigt att arvet ska fördelas mellan dig och den biologiska systern, se 2 kap. 2 § Ärvdabalken (ÄB). Arvet kommer i sådant fall att delas upp på så sätt att den biologiska systern kommer att ärva 75 % och du som halvsyskon kommer att ärva 25 %. Detta beror på att man erhåller den lott som skulle tillfallit föräldern, se 2 kap. 2 § 3 st. ÄB.

Exempel: Systern som har gått bort och du har samma far, och den biologiska systern har då både samma mor och far. Du kommer således att erhålla arvet som skulle tillfallit er gemensamma far, och den biologiska systern både mor och far. Det innebär att ni kommer dela lika på lotten som skulle tillfalla er fader (d.v.s. 50 %) – och på så sätt får ni därifrån 25 % var. Sedan kommer den biologiska systern och att erhålla hela lotten som skulle tillfallit hennes mor (d.v.s. 50%).

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Oliver SvenssonRådgivare