Fördelning av arv för fasters man

Eftersom min faster dog först. Borde väl min fasters man ärva henne. Men nu dog tyvärr han på och han har inga efterlevande. Därför undrar jag hur det blir

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga såsom att du undrar vem som ärver din faster och hennes man när de inte har några egna barn. Jag förutsätter också att det inte finns något testamente då frågan inte innehåller någon information som antyder på det. Ifall det finns ett testamente kommer svaret på frågan bli annorlunda eftersom man i så fall utgår från testamentes innehåll. Reglerna som blir aktuella går att finna i Ärvdabalken (ÄB) och Äktenskapsbalken (ÄktB).

Vad hände när din faster dog?

Ett äktenskap avslutas när en av makarna avlider (1 kap. 5 § första stycket ÄktB). När detta sker ska en bodelning mellan makarnas gemensamma giftorättsgods göras (9 kap. 1 § första stycket ÄktB). Huvudregeln är att makarnas egendom är giftorättsgods om det inte är enskild egendom (7 kap. 1 § första stycket ÄktB). Makarnas giftorättsgods läggs sedan samman och delas lika mellan makarna, efter att avdrag för skulder gjorts (11 kap. 3 § första stycket ÄktB). Den efterlevande maken får då häften av det gemensamma giftorättsgodset med full äganderätt. Den andra halvan går till den avlidnes makens dödsbo och det beloppet tillsammans med eventuell enskild egendom är alltså det arv som ska fördelas efter din fasters bortgång (hennes kvarlåtenskap).

I och med att de var gifta vid din fasters död har hennes man även rätt till att ärva sin fru i egenskap av efterlevande make (3 kap. 1 § första stycket ÄB). Det innebär att han ärver din fasters kvarlåtenskap med fri förfoganderätt. Med fri förfoganderätt menas att din fasters man fritt kan disponera egendomen men han får inte testamentera bort eller vidta handlingar utan tillbörlig hänsyn mot arvingar som har rätt till efterarv, till exempel ge bort delar av arvet som gåva till andra än arvingar (3 kap. 3 § första stycket ÄB). Det är först nu när han också har avlidit som din fasters arv ska fördelas till hennes arvingar (3 kap. 2 § första stycket ÄB).

Fördelning av din fasters kvarlåtenskap

Din fasters arv ska fördelas efter den legala arvsordningen. Utifrån den legala arvsordningen ska i första hand hennes barn och barnbarn ärva hennes kvarlåtenskap (2 kap. 1 § första stycket ÄB). Utifrån frågan tolkar jag det dock som att hon inte har några barn eller barnbarn och i så fall går man vidare till den avlidnes föräldrar (2 kap. 2 § första stycket ÄB). Om din fasters föräldrar är avlidna ska i första hand hennes syskon ärva henne (2 kap. 2 § andra stycket ÄB). Om de är avlidna kan deras barn ta syskonen plats (2 kap. 2 § andra stycket ÄB). I vårt fall betyder det att ifall din fasters syskon också är avlidna går du och dina eventuella syskon och kusiner in i era föräldrars plats. Hennes kvarlåtenskapen ska slutligen delas lika mellan de existerande arvingarna.

Fördelning av din fasters mans kvarlåtenskap

När din fasters kvarlåtenskap fördelats lika mellan eventuella arvingar ska din fasters mans kvarlåtenskap fördelas. Hans arv ska fördelas på samma sätt som din fasters arv fördelades det vill säga om det finns barn eller barnbarn ärver de i första hand (2 kap. 1 § första stycket ÄB). Om han inte har några bröstarvingar ska hans föräldrar ärva (2 kap. 2 § första stycket ÄB). Ifall hans föräldrar inte är i livet kommer hans syskon ärva (2 kap. 2 § andra stycket ÄB). Om de också är avlidna ska hans syskonbarn ta deras plats (2 kap. 2 § andra stycket ÄB). Ifall det inte finns några syskonbarn ska hans mor- och farföräldrar, mostrar, fastrar, morbröder och farbröder ärva (2 kap. 3 § första stycket ÄB). Är ingen av de ovan nämnda arvingarna i livet, ska ni som är din fasters arvingar även ärva hennes man (3 kap. 8 § första stycket ÄB).

Sammanfattning

Först och främst ska din fasters kvarlåtenskap fördelas mellan hennes arvingar. Därefter ska hennes mans kvarlåtenskap fördelas. Om han inte har några levande arvingar ska ni som är din fasters arvingar även ärva hans kvarlåtenskap (3 kap. 8 § första stycket ÄB).

Hoppas du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att återkomma!

Med vänliga hälsningar,

Ebba KristenssonRådgivare