Fördelning av arv

Min svärmors man gick bort förra året och svärmor gick bort några månader senare. Svärmor ägde en bostadsrätt. Svärmor har två söner och mannen en dotter. I deras testamente står att alla tillgångar ska delas lika mellan alla tre dödsbodelägare. Inget äktenskapsförord fanns.

Vad säger lagen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

Hur jag tolkar din fråga

Som jag tolkar din fråga efterlämnade din svärmors man en dotter som din svärmor inte var mamma till. Din svärmor efterlämnade i sin tur två söner som hennes man inte var pappa till. Din svärmor och hennes man hade alltså inga gemensamma barn.

Regleringen

Som utgångspunkt ärver bröstarvingar sina föräldrar vid deras bortgång (ÄB 2 kap 1 §). Det innebär att dottern hade rätt att ärva sin pappa när han gick bort (ÄB 3 kap 1 §). Som jag tolkar frågan tog dottern inte ut sitt arv vid sin pappas bortgång, utan hon lät sin pappas tillgångar finnas kvar hos din svärmor när han gick bort. Isåfall har dottern rätt till sin pappas kvarlåtenskap nu när din svärmor har gått bort. Hon har alltså rätt till sitt s.k. efterarv (ÄB 3 kap 9 §). Eftersom dottern var pappans enda bröstarvinge är det endast hon som har rätt att ärva hans kvarlåtenskap. Denna del av arvet får din svärmor inte testamentera bort till någon annan. Resterande del, alltså svärmoderns andel av kvarlåtenskapen, får hon fritt testamentera bort efter eget tycke. Det sagda innebär att dottern har rätt till den andel som hennes pappas kvarlåtenskap utgör av svärmoderns sammanlagda tillgångar. Därutöver har hon enligt testamentet rätt till en tredjedel av svärmoderns tillgångar. Följande exempel kan få illustrera vad jag menar:

Räkneexempel

Låt oss anta att pappan hade följande tillgångar när han dog:

- 50 % av lägenheten: 500 tkr (av 1 mkr)

Låt oss därutöver anta att din svärmor hade följande tillgångar när pappan dog:

- 50 % av lägenheten: 500 tkr (av 1 mkr)

Pappan hade alltså tillgångar till ett värde av sammanlagt 500 tkr och din svärmor tillgångar till ett värde av sammanlagt 500 tkr vid tillfället för pappans bortgång. Totalt är detta 1 mkr. Av detta värde tillhörde 50 % pappan, och 50 % tillhörde din svärmor. Eftersom det endast är dottern som ska ärva pappan har hon rätt till 500 tkr i efterarv. Resterande del får svärmodern testamentera bort. Eftersom hon skrev att det ska fördelas lika på alla tre har de rätt till ca. 166 tkr vardera. Sammanfattningsvis innebär det sagda att dottern får 666 tkr (500+166), och sönerna 166 tkr var (500/3).

Sammanfattning

Om dottern inte har fått ut sitt arv efter pappans bortgång har hon alltså rätt till det innan resten av arvet fördelas. Storleken på hennes efterarv är lika stort som pappans andel i deras sammanlagda tillgångar vid tidpunkten för hans bortgång. Hade pappan inga tillgångar vid sin bortgång eller om dottern redan har fått ut sitt arv efter honom, har hon inte har rätt till något efterarv. Kvarlåtenskapen ska isåfall fördelas enligt testamentet. I det fallet ska de tre dödsbodelägarna, i enlighet med testamentet, dela lika på värdet av lägenheten.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Måns HellbergRådgivare