Fördelning av arv

Kan man testamentera arv direkt till barnbarn eller måste laglott först avses till bröstarvingar? Jag har en syster och hennes barn som kan arva mig. Kan jag ändå testamentera hela min kvarlåtenskap till andra?Så jag förstått har hon inte krav på laglott.

Lawline svarar

Hej!

Arvet fördelas efter arvsklasser och efter en arvsklass i taget enligt Ärvdabalken https://lagen.nu/1958:637. Den första arvsklassen är bröstarvingar d.v.s. barn 2 kap. 1 §. Bröstarvingarna har alltid rätt till halva arvslotten som är laglotten som blir det som kommer barnet till del. Det är inte möjligt att idag avtala bort laglotten. Nästa arvsklass är föräldrar eller syskon 2 kap. 2 §. Barnbarn faller under 2 kap 1 § om det är så att deras förälder inte längre lever och barnen får då sin förälders laglott. Om barnets förälder lever får barnbarn del av arvet endast genom att det testamenterats till dem. D.v.s. de kan få del av den andra halvan av arvslotten. Eftersom att laglotten motsvarar halva arvslotten står det dig fritt att testamentera resten hur du vill om du har barn.

Din syster kan ärva dig som ett led i andra arvsklassen d.v.s efter dina barn. Där under faller också syskonbarn vilket följer av: " I ett avlidet syskons ställe trädes dess avkomlingar in." Detta innebär att för att dina syskonbarn ska ha rätt att ärva dig ska ditt syskon ej vara vid lid vid fördelning av ditt arv.

Din syster har inte rätt till någon laglott utan det är bara bröstarvingar. Om bröstarvingar ej finns, delar arvlåtarens föräldrar på arvet. I avliden förälders ställe träder arvlåtarens syskon, om båda föräldrarna är döda, så tar syskonen hela arvet. Eftersom att det endast är barn som har en absolut rättighet till arv i form av laglott är det möjligt för dig att inte låta din syster ta del av arvet. Därmed står det dig fritt att testamentera bort hela din kvarlåtenskap.

Jennifer RönnerhedRådgivare