Förbud mot husdjur i hyreslägenhet?

Hej jag bor i en lägenhet där det i kontraktet står att man inte får ha husdjur och undrar då om man skulle skaffa en assistans hund då både jag och sambon lider av ångest och adhd och har sagt till hyresvärden att en hund skulle underlätta men han säger nej och tänkte då om man får en assistans hund om han kan vräka oss på grund av det

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta om förbudet mot husdjur i ert kontrakt är giltigt, samt om vräkning kan aktualiseras på grund av att du och din sambo har en hund i lägenheten.

Regler om hyra finns i 12 kap jordabalken (JB), även kallad “hyreslagen”.

Som utgångspunkt har du som hyresgäst rätt att ha husdjur i din lägenhet. Ett förbud mot att ha husdjur i lägenheten kräver sakliga skäl. Om det inte finns sakliga skäl för förbudet är det inte giltigt, även om det står med i kontraktet. Ett exempel på ett sakligt skäl kan vara att hyreshuset/lägenhetshuset är anpassat efter allergiker.

Det kan dock även finnas andra sakliga skäl till ett förbud som gör det giltigt, varför jag rekommenderar att du kollar upp bakgrunden till förbudet med hyresvärden.

Utgångspunkten är alltså att hyresvärden inte kan säga upp kontraktet enbart på grund av att ni har en hund i lägenheten, om det som sagt inte föreligger sakliga skäl för förbudet (12 kap 42 § 1 stycket 8p. JB). Om lägenheten däremot skulle vanvårdas, eller att era grannar utsätts för oacceptabla störningar skulle det kunna utgöra en grund för uppsägning, (12 kap 42 § 1 stycket 9p. JB). Detta följer av dina skyldigheter som hyresgäst vid användning av lägenheten (12 kap 25 § JB).

Jag hoppas att mitt svar har varit hjälpsamt och givit lite klarhet i din fråga. Annars är du varmt välkommen att återkomma till Lawline igen.

Vänligen,

Linnea BrundinRådgivare