Förbjudet att låsa ute sammanboende?

Hej,

Om två personer äger en bostadsrätt tillsammans. Kan den ena personen byta lås så den andra inte kommer in? Det är ingen separation utan den ena partnern bara förhindrar den andra att komma in i sitt hem när den som bytt låset är borta på semester.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Eftersom bostadsrätten ägs tillsammans har den ena personen genom att byta lås rubbat den andres besittning av (dvs möjlighet att förfoga över) fastigheten. Personen har uppenbarligen gjort detta med uppsåt. Det utgör därmed brottet egenmäktigt förfarande (BrB 8:8 1st j. 1:2 1st). Det är alltså en brottslig gärning att göra så. Straffet är böter eller fängelse i upp till ett år.

Du kan därmed göra en polisanmälan om du skulle vilja. Dessutom kan skadestånd komma i fråga ifall du lider skada av detta, eftersom du inte nämnt något sådant går jag dock inte närmare in på det.

Jag hoppas du fått svar på din fråga. Om inte får du gärna ställa fler frågor till oss på Lawline.

Adam WinqvistRådgivare