FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut30/12/2018

Förbjuda parkering på privat mark var man har servitut?

Hej!

I vårt fastighetsköp så ingick ett servitut (avtalsservitut) på andra sidan vägen (kommunalt ägd väg) mitt emot vår villa. Den finns inskriven i lantmäteriets databas och var även något vi betalade för vid fastighetsaffären. Ytan är liten och den förklaring vi fick av de förra ägarna var att denna skulle användas till byggnad av garage, vilket aldrig genomfördes.

Till "formen" så påminner mycket av servitutet om en större variant av parkeringsficka.

Vi har underhållet denna yta och använt den som extra uppställningsyta, parkering osv. Vintertid kan det för vår del bli en del snöröjning på denna yta.

Nu har det bytt ägare på en del fastigheter runt omkring och vårt servitut har börjat användas som parkeringsplats för deras fordon med jämna mellanrum.

Frågan här är om vi som härskande fastighet har rätt att sätta upp skyltar eller göra motsv. åtgärder i syfte att hindra att denna yta används på det sättet utan tillstånd från oss?

Har vi även samma rätt att upplysa ägarna till aktuella fordon om att vi inte vill att vårt servitut ska användas som parkeringsplats som om vi var markägare?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln är att man behöver markägarens tillstånd för att sätta upp en skylt på dennes mark. Vad gäller parkering på privat mark så har en markägare rätt att sätta upp ett förbud mot parkering på dennes mark och kan ta ut en kontrollavgift om parkering sker trots tydlig skyltning (se Lag om kontrollavgift vid olovlig parkering 3§). Den som genom avtal har rätt att upplåta området för parkering äger dock samma möjlighet som den faktiske markägaren har enligt lagen (Lag om kontrollavgift vid olovlig parkering 2§). Min tolkning av bestämmelsen är att du genom ditt avtalsservitut alltså har samma möjlighet som ägaren till den tjänande fastigheten att skylta på parkeringsplatsen.

Om det emellertid är utomstående personer som nyttjar "parkeringsplatsen", d.v.s. användningen är varken kopplad till den tjänande eller den härskande fastigheten, så tänker jag att det är i bägges intressen att användningen upphör. Mitt råd är därför att ni gör bäst i att ta kontakt med ägaren till den tjänande fastigheten, om ni inte redan gjort det. Om servitutet innebär att ni ska ha rätt att använda ytan som parkering och ni nu är hindrade att göra detta så ligger det ju även i den tjänande fastighetens intresse att ni inte hindras till detta (jämför Jordabalken 14 kap. 7§). Ingenting hindrar er heller från att själv upplysa era nya grannar om att parkeringsytan är för er användning.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Anja BartholdssonRådgivare