Förberedelse till bedrägeri

Jag är 17 år. Gjorde några fake biljetter till en festival för min kompis villa ha ett par han blev dock påkommen av polis och skyllde ifrån sig på att jag gjorde dom och nu ska dom tydligen polisanmäla mig för bedrägeri när det i själva verket inte var jag som bedrog utan det var ju min kompis. Jag har inte pratat med polisen och det finns inga bevis för att det skulle varit jag som gjorde biljetterna. Tror ni det kommer att leda någonstans eller finns det förlite bevis.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det gäller brottet bedrägeri, som framgår i 9 kap. 1 § brottbalken, är även försök eller förberedelse till bedrägeri straffbart enligt 9 kap. 11 § och 23 kap. 1 § BrB. Detta innebär att den handling som du begick, när du gjorde de falska biljetterna åt din kompis, kan utgöra en straffbar gärning, dvs. förberedelse till bedrägeri. Din kompis som använde biljetterna däremot är den som fullbordade brottet och bör vara den som står för ansvaret för brottet bedrägeri (om det skulle leda så långt). Troligen krävs dock fler bevis än din kompis utsaga för att du ska kunna dömas för ansvar, men vilka fler eventuella bevis som polisen har eller kan få fram i det här ärendet kan jag inte svara på.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Makda TesfamariamRådgivare