FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt27/02/2022

Föräldrars medborgarskap avgör barnets medborgarskap

Hej! Om jag gifter mig här, och sedan flyttar till Ryssland där jag skaffar barn, kommer barnet då att automatiskt bli svensk medborgare? Förutsatt att jag och min fru inte sagt upp våra, och inte heller fått ett ryskt ännu.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att föräldrarna innehar svenskt medborgarskap. I Sverige tillämpas den så kallade härstamningsprincipen, vilken innebär att barnet får föräldrarnas medborgarskap. Nyfött barn blir således automatiskt svenskt medborgare, oavsett var barnet föds.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Anton BlomqvistRådgivare