Föräldrars arvsrätt vid testamente + vad händer om någon inte kommer till bouppteckningen?

Hej min bror avled och han har en förmögenhet på några miljoner. Men har en utvecklingsskada och en godman. Våra föräldrar är missbrukare och jag vet att han har skrivit ett testament. Har dom någon lagligrätt ifall vi syskon står i testamentet nu. Och vad händer om dom inte dyker upp på boupptäckningen för och godkänna testamentet. Och är det smart av mig och kontakta en jurist kanske?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du kommer till Lawline med din fråga!

Lagrum:

Din fråga avser arvsrätt, testamente och bouppteckning. Detta regleras i ärvdabalken (ÄB).

Jag kommer utgå från att testamentet du nämner är lagenligt upprättad och uppfyller de formkrav som finns i 10 kap. ÄB samt att din bror hade laglig rätt att upprätta ett testamente (se 9 kap. och 13 kap. ÄB).

Laglig rätt till arv:

Den som har fyllt 18 år får genom testamente förordna om sin kvarlåtenskap (se 10 kap. 1 § ÄB). Detta innebär att den enskilde får bestämma hur ens kvarlåtenskap ska fördelas efter att hen avlider, vilket innebär att det är de personerna / juridiska personerna som nämns i testamentet som har laglig rätt till kvarlåtenskapen.

Det finns dock undantag i svensk lag vilket innebär att vissa personer har, oavsett vad som står i testamentet, en garanterad rätt till någons kvarlåtenskap.

Först så har den avlidnes bröstarvingar, och dess avkomlingar ifall bröstarvinge har avlidit (se 2 kap. 1 § 2 st. ÄB), alltid rätt till sin laglott (se 7 kap. 1 § ÄB). Laglotten utgör hälften av bröstarvinges arvslott. Med bröstarvinge menas den avlidnes barn.

Om den avlidne var gift så har den efterlevande maken, så långt kvarlåtenskapen räcker, alltid rätt till fyra gånger prisbasbeloppet (som grundas på paragraferna 2 kap. 6 och 7 §§ socialförsäkringsbalken) som gäller vid dödsfallet (se 3 kap. 1 § 2 st. ÄB). Ifall din bror avled i år och han var gift har den efterlevande maken en rätt till 229 200 kr (59 300 kr * 4).

Det är dessa personerna som har laglig rätt till den avlidnes kvarlåtenskap. Det finns alltså ingen lagstadgad garanti för föräldrar att ärva om de är uteslutna i ett lagenligt upprättad testamente.

Vad händer om någon inte dyker upp vid bouppteckningen?:

Som du redan vet ska en bouppteckning upprättas när någon avlider (se 20 kap. ÄB). Detta innebär att man sammanställer den avlidnes egendom.

Det finns flera formkrav för att en bouppteckning ska vara giltig (se 20 kap. 3 § ÄB). Bland annat ska tid och ord för bouppteckningen vara bestämt. Två kunniga och trovärdiga goda män ska utses för att förrätta bouppteckningen. Samt så är det viktigt att alla dödsbodelägare ska vara korrekt kallade till bouppteckningen. Föräldrar till den avlidne är dödsbodelägare (se 18 kap. 1 § ÄB).

När bouppteckningen förrättas ska det framgå vilka som närvarat vid förrättningen (se 20 kap. 3 § ÄB). Om någon som har kallats inte har närvarat, ska det till bouppteckningen fogas bevis att hen blivit kallad i tid.

Det finns alltså inget krav på att alla dödsbodelägare dyker upp. Det som är viktigt är att de är kallade, samt att bevis på att de har kallats kan bifogas till bouppteckningen.

Bör du kontakta en jurist?

När juridiska dokument ska upprättas är det alltid viktigt att se till att alla lagstadgade formkrav är uppfyllda. För att undvika framtida problem och kompletteringar kan det då vara bra att prata med en jurist och förklara din situation så att en jurist kan bedöma situationen och ge dig en mer detaljerad och specificerad rådgivning.

Vill du ha juridisk hjälp är du hjärtligt välkommen att boka en tid med en av våra jurister här!

Sammanfattning:

Dina föräldrar har ingen lagstadgad rätt till arv om de inte är med i testamentet. Vad som är viktigt är att dina föräldrar som dödsbodelägare är kallade till bouppteckningen samt, om de inte kommer, att det kan bifogas bevis att de har varit kallade till rätt tid och plats för bouppteckningen. Vid osäkerhet är det alltid bra att boka en tid med en jurist.

Jag hoppas du har fått svar på dina frågor! Har du flera frågor är du mer än välkommen att vända dig till Lawline igen! Vill du få svar snabbare kan du ställa en expressfråga!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare