FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt31/01/2021

Föräldrar som inte kan komma överens om vilka dagar umgänget ska ske

Hej! Min sambo har 2 barn som han träffar varannan helg, detta är överenskommet mellan honom och hans exfru (mamman till barnen och hon har även ensam vårdnad om barnen för att hon ville ha det så och för att inte bråka gick min sambo med på det av olika anledningar) vi bor ca 10 mil enkel resa ifrån barnen. Nu vill mamman som är ensam vårdnadshavare byta helger för att hon skyller på olika anledningar såsom jobb (hon håller sig inte alltid till sanningen och dessutom har hon ett jobb där det skulle finnas möjlighet att byta schema, men vilket hon nu påstår att hon inte kan) min sambo vill inte byta helg av olika anledningar tex byter vi helg kan inte barnen träffa de kompisar dem har fått i vårt område eftersom det är också varannan helg barn. Mamman påstår att hon kan bestämma när min sambo får träffa sin barn och att hon kan bestämma vilka helger som han ska ha barnen. Bara för att vi inte går med på att byta helg som hon vill ha det, hotar hon med att han inte får träffa sin barn/ att barnen inte får komma hit. Dessutom är hon gift med en annan man så hon är inte ensamstående, när hon inte har kunnat köra baren har han ställt upp och hjälpt till, men nu vägrar dem. Föra några år sedan ville hon byta helg för att det skulle passa henne och vi gjorde det för att det gick för oss då var det inga problem men bara för att vi inte vill/kan så ställer hon till med storbråk och påstår att hon bestämmer när han ska ta barnen.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett barn har rätt till en nära och god kontakt med båda sina föräldrar (6 kap. 2 a § 2 st. föräldrabalken). Barnet ska ha rätt till umgänge med den föräldern som barnet inte bor tillsammans med (6 kap. 15 § föräldrabalken). Boendeförälder ska därför inte förhindra en kontakt mellan barnet och den andra föräldern.

Finns det en dom eller ett skriftligt avtal som är godkänt av socialnämden där dagarna för umgänget regleras är det de dagarna som ska följas. Har föräldrarna bara en muntlig överenskommelse och inte själva kan komma överens om hur umgänget ska se ut råder jag de att få detta fastslaget i en dom eller ett avtal. Föräldrarna kan hos familjerätten i sin kommun via samarbetssamtal få hjälp att lösa frågan om hur umgänget ska se ut, där kan man även skriva ett rättsligt bindande umgängesavtal som exempelvis reglerar vilka dagar barnet ska ha umgänge med föräldern som barnet inte bor tillsammans med (6 kap. 15 a § 3 st. föräldrabalken).

Jag rådet först och främst föräldrarna att via samarbetssamtal hos familjerätten försöka lösa hur umgänget ska se ut. Om boendeföräldern helt försöker hindra pappan från att träffa barnen kan hon göra sig skyldig till umgängessabotage vilket är en indikation på att vårdnaden bör ändras.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Victoria RuzbarskyRådgivare