FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt30/04/2019

Föräldrar oense om barnets skolgång, hur går vi tillväga?

Hej

Har två killar som spelar hockey. En född 07 och en 06a, nu vill dom byta förening i hockey pga olika anledningar och jag som pappa och vårdnadshavare stöttar dom i detta.

Men mamman också vårdnadshavare vill inte.

Vi har gått på sammarbetssamtal men dessa leder tyvärr ingenstans.

Den stora killen har även kommit in på en annan skola som har en idrottsprofil som inriktning som han väldigt gärna vill börja på i årskurs 7 men även det motsätter sig mamman.

Vad kan jag göra som pappa boendeförälder vårdnadshavare då jag är orolig för hur det kommer att gå med deras fortsatta skolgång och stora fritidsintresse?

/Martin

Lawline svarar

Hejsan!

Lagstiftning: föräldrabalken, 6kap om vårdnadshavare.

Jag förutsätter att ni redan har gått på samarbetsavtal och att alla frivilliga alternativ är uttömda. Du undrar därför om du hur och om du kan förbigå hennes viljor och om du har rättsliga medel att göra på detta sätt.

Ni båda är vårdnadshavare och ni ska därför bestämma och ta hand om barnen tillsammans. Dock är du boendeförälder, frågan blir då om du som boendeförälder kan, med rättslig verkan, förbigå hennes åsikter i denna fråga, och även om barnens åsikter har någon tyngd i denna fråga.

Det finns för närvarande ingen rättslig vägledning gällande frågor som dessa och hur föräldrarna ska agera i dessa fall. Det motiveras genom att lagstiftare har ansett att det är föräldrarna som vet bäst om hur de ska fostra sina barn och att beslut som dessa ska vara enkom under deras makt. Inte får boendeföräldern bestämma vart barnen ska gå i skolan utan den andra vårdnadshavarens godkännande heller utan alla beslut som är ingripande för barnets framtid ska fattas tillsammans, föräldrabalken, 6kap 13§.

Vad finns det då kvar att göra? Ni måste helt enkelt komma överens, och om inte detta kan hända att du behöver väcka talan om ensam vårdnad. Rätten kommer därför att besluta om ensam vårdnad, de får dock inte besluta om ensam vårdnad om båda två motsätter sig detta, föräldrabalken 6kap 5§. Det har funnits fall där kommunen beslutar om detta när det resulterade i att barnet stannade hemma istället för att gå till skolan, men detta beror på kommun till kommun.

Jag hoppas att jag har kunnat vara till vägledning och att ni löser denna fråga!

Med vänliga hälsningar.

Binh TranRådgivare