Föräldrar delar på arv efter barnlösa särkullbarn

Jag och min fru har varsitt särkullsbarn. Vad händer om något av våra barn skulle avlida före oss? Har ett särkullsbarn, utan egna barn, eller syskon, rätt till arvslotten så att dennes andra förälder ärver?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ifall en person avlider inte har några barn går arvet till personens föräldrar. Ifall något av era särkullbarn skulle avlida skulle därför arvet gå till den av er som är förälder till barnet. Arvet kommer även delas med den andra föräldern så att varje förälder får 50 % av arvet. Förutsatt att det inte finns något testamente kommer du inte få någon arvsrätt efter din frus särkullbarn och vice versa.

Jag förstår inte riktigt vad du menar när du frågar om särkullbarnet har rätt till arvslotten. Arvet efter det barnlösa särkullbarnet delas mellan föräldrarna och ifall ena föräldern är död och det inte finns några syskon går hela arvet till den levande föräldern.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare