Föräldrapenning på sjukpenningnivå

Hej!

Jag har en 100% tillsvidareanställning fr.o.m. 19/6-17. Dessförinnan har jag studerat på universitet i 3 år. Jag är gravid med beräknad födsel den 21/12. Som det ser ut nu så kommer jag att arbeta fram till 21/11 och sedan ta ut semester den sista månaden. Jag kommer alltså att uppfylla kriteriet med att hinna arbeta i 6 månader innan jag börjar ta ut föräldrapenning. Min fråga är om jag har rätt till SGI baserat på min nuvarande årsinkomst? En handläggare på försäkringskassan som jag pratat med menar att förutom kriteriet om att ha arbetat i 6 månader så ska jag även haft en inkomst dom sista 240 dagar av graviditeten. Eftersom jag har en fast anställning så har jag haft ambitionen att arbeta mer än 6 månader och anställningen förväntad fortgå efter föräldraledigheten. På dessa 6 månader kommer jag dessutom hinna tjäna det belopp som försäkringskassan anger som ett ytterligare kriterie. Vad är det som gäller i detta fall?

Tacksam för svar!

Hälsningar, Julia.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att du ska få föräldrapenning på sjukpenningnivå de första 180 dagarna så ska du ha arbetat minst 240 dagar i följd före barnets födelse eller den beräknade tidpunkten för födelsen (12 kap. 35 § SFB). Efter att antingen du, den andra föräldern eller ni tillsammans har tagit ut 180 dagar föräldrapenningar har du dock rätt till föräldrapenning på sjukpenningnivå eftersom du är försäkrad till både bosättnings- och arbetsbaserade förmåner (12 kap. 39 § SFB).

Det som handläggaren på försäkringskassan säger stämmer alltså vad gäller nivån på ersättning de första 180 dagarna. Du kan läsa mer på försäkringskassans hemsida här.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänligen,

Hanna RappmannRådgivare