Folkbokföring utan bostad

Uppsagd från hyresrätt har ingen bostad. Hur ska jag kunna folkbokföra mig??

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 6 § 1 st. folkbokföringslagen (1991:481) ska man vara folkbokförd där man är varaktigt bosatt, dvs. där man har sin huvudsakliga dygnsvila. Detta gäller även om man är inneboende. Om en persons hemvist kan hänföras till en viss kommun men inte en viss fastighet inom kommunen, ska personen anses ha hemvist i kommunen. Denna bedömning görs med hänsyn till 7-12 §§ FOL. Om en person saknar möjlighet att folkbokföras till en viss fastighet, då kan Skatteverket folkbokföra på kommunen (13 § FOL), genom rubrikfastigheten "på kommunen skrivna" i 4 § folkbokföringsförordningen (1991:749). Skatteverket kan hjälpa dig med ytterligare frågor om din folkbokföring.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Makda TesfamariamRådgivare