Folkbokföring under gymnasietid på annan ort

Hej! Jag är femton år och skall snart välja gymnasium. Är det möjligt för mig att stå skriven på en lägenhet på annan ort om mina båda föräldrar samtycker, trots att jag som kommer att bo där är minderårig?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När en person är under 18 år och på grund av studier måste bo på annan ort än sina föräldrar, ska denne ändå vara folkbokförd hos sina föräldrar. Personen anses vara bosatt hos sina föräldrar även om denne studerar på annan ort. Se 11 § folkbokföringslagen https://lagen.nu/1991:481.

För att få posten där du bor: gör en flyttanmälan, beställ eftersändning och skicka in blanketten till Adressändring. Skicka däremot inte in den blankett som är avsedd för Skatteverket. Se www.adressandring.se.

Vänligen,

Linda DavidssonRådgivare