Flyttstädning bostadsrätt

Vid inflyttning i bostadsrätt visade det sig att flyttstädning inte gjorts. Detta meddelades mäklaren omgående. Han lovade att kontakta säljaren och dennes städfirma. Då inget hände och ingen återkom trots upprepade försök att få rätsida på detta, måste vi städa själva för att kunna flytta in. Vi har bildbesvis på hur kök, ugn, badrum, avlopp, torktumlare etc. såg ut vid inflyttningstillfället. Finns det något sätt att få kompensation för detta? Kan säljaren bara strunta i att städa och gå "fri" med det? I så fall vad finns lagen till för?

Lawline svarar

Hejsan, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Flyttstädning finns inte reglerat i lagen utan det är fritt för parterna att själva komma överens om vad som ska gälla mellan dem. Villkor om flyttstädning finns vanligen med i överlåtelseavtalet för bostadsrätten, där även konsekvenserna för en utebliven eller undermålig flyttstädning vanligtvis finns stadgat.

I en situation där säljaren vägrar att utföra en kompletteringsstädning och flyttstädningen faktiskt var bristfällig hade du, om flyttstädning finns reglerat i överlåtelseavtalet, haft rätt att på säljarens bekostnad anlita en städfirma. Du har dock valt att utföra städningen själv, något som sällan resulterar i kompensation.

Med vänliga hälsningar

Jakob MelanderRådgivare