FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt22/02/2022

Flytta utomlands när man har en förvaltare

Är det tillåtelse att kunna flytta utomlands när man har en förvaltare??

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Regler om förvaltarskap och förvaltarens befogenheter finns i Föräldrabalken (FB).

Allmänt om förvaltarskap
Ett förvaltarskap kan anordnas enligt 11 kap. 7 § FB om en person på grund av sjukdom, psykisk störning, försvagat hälsotillstånd eller liknande förhållanden behöver hjälp med att bevaka sin rätt, förvalta sin egendom eller sörja för sin person. Förvaltaruppdraget ska anpassas till den enskildes behov.

Inom ramen för förvaltaruppdraget har förvaltaren ensam rådighet över den enskildes egendom och företräder denne i alla angelägenheter som omfattas av uppdraget enligt 11 kap. 9 § FB.

Bevaka rätt, förvalta egendom eller sörja för person
Uppgiften att förvalta egendom innebär att förvaltaren tar hand om huvudmannens (den som förvaltarskapet gäller) ekonomi och tillgångar. Dels om skötsel av vardagsekonomin och dels om förvaltningen av eventuella tillgångar i form av exempelvis bankmedel och fastigheter.

Uppgiften att bevaka rätt innebär att denne ska säkerställa att huvudmannens rättigheter tillvaratas gentemot utomstående. Tex företräda huvudmannen gentemot myndigheter vid ansökningar och överklaganden.

Uppgiften att sörja för person innebär att förvaltaren ska försäkra sig om att huvudmannens medel använts till dennes nytta. Tex. Att huvudmannen har ett bra boende och får en god omvårdnad.

Sammanfattningsvis:
När ett förvaltarskap anordnas bestämmer rätten eller överförmyndaren i den kommun där den enskilde är folkbokförd uppdragets närmare omfattning och förvaltarens befogenhet är beroende av uppdragets ramar. Förvaltarens samtycke till att flytta utomlands krävs därför om det ligger inom ramen för förvaltningsuppdraget.

Fredrika SköldRådgivare