FrågaAVTALSRÄTTAvtal01/08/2024

Finns det något vittnes krav på generella fullmakter?

Hej!

Kan dotter och måg bevittna namnteckningar på en generalfullmakt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga finns på lite olika ställen beroende på vilken typ av fullmakt det är men eftersom det framgår av din fråga att det är fråga om en generell fullmakt hittar vi svaret i Avtalslagens 2 kap. Av Avtalslagen framgår att det inte finns något formellt krav på att en fullmakt måste bevittnas för att en generell fullmakt ska vara ska vara giltig.

     Att observera är dock att avtalslagen är dispositiv. Det innebär att parter som har bestämt något annat sätt att sluta avtal på än vad som framgår av lagen gör att avtalet kan gälla istället för lagen. Avtalslagens bestämmelser kan således frånträdas genom avtal, handelsbruk eller sedvänja. Ofta ställer företag eller banker så krav på bevittning för att en fullmakt ska vara giltig.

Vill ni ha bevittning för säkerhetsskull?

Vill ni att fullmakten ska bevittnas som en säkerhetsåtgärd, vilket är vanligt, finns det vägledning att hämta från annan lagstiftning eftersom vissa avtal kräver bevittning för att de ska bli giltiga.

    Av reglerna om testamente framgår att ett sådant ska bevittnas av två vittnen som också måste vara medvetna om att ett testamente bevittnas (10 kap. 1§ ÄrvB). Det finns vidare även saker som bör antecknas men inte är en nödvändighet så som vittnets yrke etc. för att man enkelt ska kunna få tag i vittnet (10 kap. 2§ ÄrvB). Vidare framgår av dessa regler att ett vittne inte får stå i upp eller nedstigande släktskap eller svågerlag till testamengivaren (10 kap. 4§ ÄrvB).

    Av reglerna om framtidsfullmakter följer samma bestämmelser om vittne som vid testamente (4§ Lag om framtidsfullmakter).

Sammanfattningsvis

Det finns inget generellt lagreglerat krav på bevittning vid en generell fullmakt. Det är dock viktigt att observera att det kan finnas specifika krav från ex. banker eller företag som gör att det ändå kan finnas krav på vittne. Det kan så vara av vikt att kontakta sådana om fullmakten ska användas till sådana ärenden. Beroende på vad fullmakten ska användas till bör detta alltså observeras.

     Är det en framtidsfullmakt finns dock särskilda krav likt dem vid testamente (4§ Lag om framtidsfullmakter).

     Vill ni ändå ha vittne trots att det inte finns något krav på det fungerar det utmärkt med ex. grannen men utifrån andra regler är dotter och måg inte att rekommendera!

Jag hoppas så att du fått svar på din fråga! Är så inte fallet tveka inte att sätlla följdfrågor eller en helt ny fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare