Finns det något hinder att vi går in och löser lånen för mammas dödsbo?

Jag och min syster ska sköta bouppteckning efter min mamma. Hennes dödsbo har skulder som ska lösas och det finns en fast egendom (hus+tomt). Inga kontanta medel finns för att lösa lånen. Vi vill i detta läge undvika att sälja huset för att lösa hennes lån. Nu är frågan om det skulle finnas något hinder att jag och min syster går in och löser lånen för hennes dödsbo? Detta för att sedan kunna ta över husets lagfart efter arvsskiftet.

Tacksam för svar!

Vänliga hälsningar,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inget direkt hinder i lagen mot att du och din syster går in och löser lånen för er mammas dödsbo. Detta är en vanlig situation i samband med att en fastighet går i arv. Om ni inte helt kan betala av lånen kanske det finns möjlighet till att de kan flyttas över till er. I vilket fall rekommenderar jag er att ta kontakt med den som lånat ut pengarna till er mamma för att förklara situationen och se hur ni kan lösa den. Det är upp till lånegivaren om den accepterar att ni tar över lånen.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Tova AnderssonRådgivare