FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll05/01/2022

Finns det någon underhållsskyldighet för sambor?

Hej!

Kan jag på något sätt bli försörjningspliktig gentemot min sambo om förhållandet avslutas?

Jag tänker mig då att om jag har bostad och fast arbete men hon vid tiden för detta saknar inkomster. Inga barn finns då jag vet det kan påverka.

Tänker i första hand på om hon söker försörjningsstöd eller dylikt via Socialtjänsten.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Tillämplig lag

Regler om samboförhållanden återfinns i Sambolagen (SamboL).

Bestämmelser om underhållsskyldighet för sambor

Det finns ingen bestämmelse om underhållsskyldighet för sambor i Sambolagen. Precis som du säger har sambor med gemensamma barn en underhållsskyldighet att försörja barnen utifrån ens ekonomiska förhållande (7 kap 1§ Föräldrabalken), men eftersom du angav att ni inte har några gemensamma barn så är detta inte aktuellt.

Om ena sambon söker försörjningsstöd

Frågan kan bli en annan om ni är sambor och den ena söker försörjningsstöd. Din fråga hänförde sig främst till underhållsskyldigheten om förhållandet avslutas, men jag tolkar det som att ni fortfarande är sambor. Jag ska därför kort lyfta hur situationen hade sett ut om din sambo skulle söka försörjningsstöd när ni fortfarande är i en relation. När Socialtjänsten bedömer behovet av försörjningsstöd enligt 4 kap 1§ Socialtjänstlagen tas det i beaktning om det finns någon annan som kan försörja en. Kravet för försörjningsstöd är nämligen att man inte kan tillgodose sina behov själv eller få dem tillgodosedda på annat sätt. Detta innebär att man tar hänsyn till sambons inkomst, trots att det inte finns någon regel om detta i sambolagen. Således kan man nekas försörjningsstöd på grund av att man har en sambo som kan försörja en.

Sammanfattning

Avslutningsvis gäller alltså att sambor inte har någon underhållsskyldighet gentemot varandra. Om däremot den ena sambon ansöker om försörjningsstöd, så kan den andra sambons inkomst beaktas, vilket indirekt kan medföra ett sorts ansvar att bidra ekonomiskt till sin sambo.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har några fler funderingar är du välkommen att höra av dig till oss igen!

Mvh,

Linnea HoodRådgivare