FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder21/10/2020

Finns det möjlighet att få avtjäna mitt straff med fotboja?

Hej,

Jag har överklagat en dom till Svea hovrätt. Tingsrätten satte 9 mån. samt böter för stalking samt olaga hot.

Kan också säga att jag gjort en rättspsykiatrisk undersökning vilket visade att jag var frisk vid gärningen.

Hur stor chans är det att hovrätten ändrar beslutet?

Finns det möjlighet att sitta av en tid för att sedan få fotboja?

Vet att det är svårt att svara på exakt men vill höra vad ni tror.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Hur stor chans är det att hovrätten ändrar beslutet?
Precis som du beskriver är det svårt att ge dig ett exakt svar. Som utgångspunkt kommer hovrätten utgå från samma material som tingsrätten, men göra en helt egen och fristående bedömning i en ny dom. Det kan helt enkelt gå åt båda hållen. Men det finns ingenting som säger att det är mer sannolikt att hovrätten kommer hålla med tingsrätten, utan de kan lika gärna helt frikänna dig. Det kan också bli så att du döms för samma brott, men att din påföljd kommer ändras, till t.ex. ett lägre fängelsestraff. Tyvärr kan jag inte ge dig ett mer exakt svar än så eftersom jag inte har tillgång till några omständigheter i ditt fall.

Finns det möjlighet att sitta av en tid för att sedan få fotboja?
Alla som har dömts till fängelse i max sex månader kan ansöka om att få avtjäna straffet genom intensivövervakning med elektronisk kontroll, dvs. med fotboja (1 § lag om intensivövervakning med elektronisk kontroll). Det innebär att du inte kommer kunna ansöka om fotboja eftersom du dömts till nio månaders fängelse. Ifall hovrätten däremot skulle ändra din påföljd och t.ex. sänka ditt fängelsestraff till sex månader finns möjlighet att få avtjäna straffet med fotboja.

Hoppas du fick svar på dina frågor!
Med vänliga hälsningar,

Fanny ErikssonRådgivare