FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt31/01/2021

Finns det hjälp att söka för resa och övernattning?

Min sons pappa sitter i fängelset vi bor i Norrland och han sitter i skåne, min son vill gärna träffa honom men jag har inte den ekonomin att åka dit med honom resa och ev boende. Finns det nån hjälp att söka nånstans för resa dit och övernattning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

För att få ekonomisk hjälp kan du vända dig till socialstyrelsen i din kommun och söka ekonomiskt bistånd. Enligt 4 kap. 1 § socialtjänstlagen har den som inte själv kan tillgodose sina behov eller kan få dem tillgodosedda på annat sätt rätt till bistånd för sin försörjning och för sin livsföring i övrigt. Med begreppet livsföring i övrigt avses alla de olika behov som en enskild kan ha för att tillförsäkras en skälig levnadsnivå. Exempel är kostnader för tandvård, glasögon, sjukvård och medicin eller umgänge med barn. Bistånd för livsföring i övrigt sökes, som tidigare nämnt, hos socialstyrelsen i den kommun där du bor.

Jag hoppas detta besvarade din fråga, då jag inte vet i vilken kommun du bor i kan jag dessvärre inte ge dig mer konkret information om vart exakt du kan vända dig och hur du ska gå tillväga. Men om du har några ytterligare funderingar får du gärna kontakta oss igen!

Hälsningar,

Sara HrnicRådgivare