Finns det ett generellt stöd i socialtjänstlagen att inte bevilja fyra utomhuspromenader i veckan?

Finns det i Socialtjänstlagen stöd för att inte bevilja utomhuspromenader 4 ggr/vecka 45 minuter varje promenad.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga är nej. När en ansökan om utomhuspromenad inkommer till socialnämnden kan denna inte bara hänvisa till att någon sådan rätt inte föreligger enligt socialtjänstlagen. Socialtjänstlagen är en så kallad ramlag, vilket innebär att den inte uppställer särskilda gränser (som tex 4 ggr/vecka 45 minuter) utan istället fokuserar olika målsättningar, värderingar och riktlinjer som ska följas av de som ska fatta beslut med hjälp av lagen.

En sökande har rätt till bistånd i form av promenader om det krävs för att uppnå en "skälig levnadsnivå" (4 kap 1 § socialtjänstlagen). Det är just denna rätt till "skälig levnadsnivå" som kommer avgöra om en person har rätt till 45 minuters promenad fyra gånger i veckan. Det är således mycket möjligt att en viss person har rätt till denna mängd promenader medan en annan person nekas denna rätt. Ser man till rättspraxis på området har exempelvis en äldre man med allvarligt nedsatt hörsel visat sig ha rätt till fyra promenader i veckan medan en äldre ensamstående kvinna med nedsatt fysisk funktionsförmåga endast haft rätt till tre promenader i veckan. Den mängd promenader som kärvs för att en person ska anses uppnå "skälig levnadsnivå" varierar alltså från fall till fall.

Svaret på din fråga är alltså att stöd i form av utomhuspromenader är något som måste bedömas från fall till fall. Ett generellt stöd i socialtjänstlagen att inte bevilja personer fyra promenader i veckan finns inte. En nämnd som bara hänvisar till att "stöd inte finns i socialtjänstlagen" kan således knappast anses göra inte sitt jobb på ett önskvärt sätt. I sammanhanget bör också nämnas att nämnden i egenskap av myndighet har en motiveringsskyldighet när denna avslår en ansökan från en enskild. Denna skyldighet uppfylls inte genom att bara hänvisa till socialtjänstlagen eftersom det enligt denna visst är fullt möjligt för vissa personer att beviljas promenad fyra gånger i veckan, förutsatt att det krävs för att personen i fråga ska uppnå en "skälig levnadsnivå".

Hoppas du känner dig nöjd med svaret på din fråga!

Sebastian NäslundRådgivare