Finns det en skyldighet att skicka tillbaka någon annans egendom?

Hej!

Mitt ex har en kamera som jag inte har fått tillbaka pga att vi har gjort slut, hon bor i Stockholm och jag i Göteborg. Hon vägrar skicka tillbaka kameran och säger att jag måste åka upp själv för att hämta den vilket är svårt för mig så jag jobbar fulltid. Hon har haft flera tillfällen att lämna tillbaka den men har alltid i sista stund skylt på förhinder vilket är bullshit. Kameran är min, jag har kvittot,den står i mitt namn och detta har hållt på i ett par månader. Kan jag göra en anmälan på något sätt då kameran är värd ganska mycket?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det brott som möjligen skulle komma i fråga i ditt fall kallas egenmäktigt förfarande och återfinns i 8 kap. 8 § brottsbalken. Ditt ex har inte tagit kameran för att behålla den själv och det är därför inte fråga om stöld. För att egenmäktigt förfarande ska aktualiseras krävs att ditt ex antingen använder kameran utan din tillåtelse eller hindrar dig från att komma och hämta den.

Jag förstår det som att hon inte hindrar dig från att ta tillbaka kameran, tvärtom säger hon att du gärna får komma och hämta den. Hon har ingen skyldighet att skicka den till dig. Principen är densamma om man glömmer kvar något hemma hos någon annan, det finns ingen lagstadgad skyldighet att se till att saken som glömts kvar återförs till sin rättmätiga ägare.

Sammanfattningsvis har ditt ex inte begått något brott och du kommer därför inte vinna något på att göra en anmälan. Om du vill ha tillbaka kameran får du åka till Stockholm själv. Om du väl där hindras från att få tillbaka kameran eller upptäcker att hon har använt den skulle du kunna hävda att hon gjort sig skyldig till brottet egenmäktigt förfarande.

Med vänliga hälsningar

Henrik ÄrnlövRådgivare