Finns det arvsskatt i Sverige?

Jag är min fars enda arvinge förutom hans fru. Nu funderar jag på om det är smartare att dela min del med mina 3 barn, att skatten ska bli lägre så att vi får behålla mer av arvet.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Reglerna kring arv återfinns i Ärvdabalken (ÄB).

Enligt 3 kap. 1 § ÄB ska efterlevande make ärva efter sin make i de fall det inte finns något särkullbarn. Utifrån din fråga antar jag att din fars fru inte är din mor och att du därmed räknas som ett särkullbarn. Enligt samma paragraf har du då rätt till din arvslott. Om du är enda barnet till din far så har du då rätt till hela din fars arv (arvet räknas efter bodelning) men om ni är flera barn så räknas din arvslott beroende på hur många barn ni är som ska dela på arvet.

Nu till din fråga: det finns ingen arvsskatt i Sverige. Det betyder att det inte spelar någon roll om du får ut hela ditt arv eller om ni delar upp det mellan dig och dina barn.

Vänligen,

Isabella VasiliouRådgivare