FrågaSKATTERÄTTArvsskatt29/09/2018

Finns arvsskatt/gåvoskatt?

Hejsan, jag har en fråga. Jag har inte så bra kläm på gåvo- och arvsskatt, så jag undrar om ni kan hjälpa mig.

Om man vet att man inte har så långt kvar, kan man ge sina tillgångar till arvingarna för att komma undan en eventuell arvsskatt? FINNS de två ens? I detta fall handlar det om drygt 3 miljoner kronor i aktier, 280 000 kr i fonder, samt en bostadsrätt värd uppskattningsvis 800 000 kr.

Otroligt tacksam för svar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Arvsskatten och gåvoskatten fanns i Sverige fram till 1 januari 2005 men är numera helt avskaffade. Både gåvor och arv i Sverige är därför helt skattefria. Du behöver därför inte vidta några åtgärder för att komma undan en arvsskatt.

Tveka inte att kontakta oss vid ytterligare funderingar!

Vänligen,

Maria SimeonidouRådgivare