Filma på musikfestival där låtarna knappt hörs, är det upphovsrättsintrång?

Hej!

Jag har en fråga gällande bakgrundsljud och musik.

Säg att jag filmar intervjuer på en musikfestival, där låtarna knappt hörs och uppfattas inte som mer än ett "dunkande" bakgrundsljud och så. Är detta då en form av copyright intrång?

Skulle vara jätte tacksamt om jag fick svar, har googlat och frågat runt men har inte fått något konkret svar.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Musiken som spelas på festivalen räknas som konstnärliga verk, och till sådana verk finns det en anknytande upphovsrätt (UrL 1 §). Den som har upphovsrätt till musiken, d.v.s. låten, har s.k. ensamrätt att förfoga över den, t.ex. göra den offentlig på eller sprida den vidare på internet (UrL 2 §1 st och UrL 2 § 3 st första punkten).

Rent krasst är det alltså upphovsrättsintrång att genom film, ljudfil eller liknande spela in låten och sprida den vidare på internet. Det spelar ingen roll om det är bakgrundsmusik eller inte, så länge låten, delar av den eller i sin helhet, offentliggörs för allmänheten. Det hela påverkas dock av huruvida det faktiskt går att urskilja vilken låt det är som spelas, eller om det bara uppfattas som ett dunkande så som du beskriver. Jag kan tyvärr inte svara på hur mycket av låten som ska kunna höras och kännas igen för att det ska röra sig om ett upphovsrättsintrång, sådant bedöms i varje enskilt fall. Men jag skulle tänka mig att man på något vis behöver uppfatta låten mer än bara genom dunkande för att det ska röra sig om upphovsrättsintrång.

Eftersom det är upphovsrättsinnehavaren, oftast skivbolaget, som har ensamrätt till låten ligger det på denne att anmäla eventuella upphovsrättsintrång. (I praktiken är det dock en stor del av alla upphovsrättsintrång som förblir oanmälda).

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Moa KryhRådgivare