Felparkering

Jag har hört talats om att personer med stor plånbok och lite tid felparkerar medvetet och rutinmässigt. Man väljer alltså att felparkera, för att det inte skulle vara olagligt (kanske ger det inte någon "prick"?) utan bara ger parkeringsböter/avgift. Har man väldigt mycket pengar att röra sig med kanske böter inte är ett problem. Är det verkligen sant? Får de som tillämpar detta beteende parkera precis var som helst för att det bara ska vara avgiftsbelagt då? Jag gissar på att man kanske får parkera utanför ingången till ICA men kanske inte blockera garaget till polistationen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Precis som du själv är inne på, så är en "parkeringsbot" ingen straffrättslig sanktion utan en civilrättslig avgift. Detta innebär att personen som felparkerar inte får någon anmärkning i belastningsregistret (som ju anger misstankar om brott och eventuella påföljder på grund av brott). Givetvis kan en person välja att istället för att betala parkeringsavgift (eller parkeringsanvisningar överhuvudtaget för den delen) strunta i dem, men detta kan få (främst) civilrättsliga konsekvenser. Det kan exempelvis bli aktuellt med felparkeringsavgift, dvs en "parkeringsböter" (se lagen om kontrollavgift vid olovlig parkering här). Men om någon som i ditt exempel skulle parkera utanför t.ex. en polisstations gararage, kan det bli aktuellt att behöva förflytta fordronet till annan plats om det står trafikfarligt eller hindrande. Detsamma gäller om en markägare upptäcker att någon olovligen parkerat på dennes mark och inte flyttar sig.

Hoppas detta var svar på din fråga! Återkom annars gärna med fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare