FrågaKÖPRÄTTÖvrigt25/03/2015

Felaktig rabattannons

Hej

En större kedja inom trädgårdsprodukter (vi kan kalla dem "Nästgårds") annonserade nyligen ut en gräsklippare till kampanjpris, 30% rabatt på ordinarie pris utlovades och kampanjen skulle enligt annonsen på deras hemsida pågå året ut. Jag kontaktade dem via telefon för att höra om det var ett pris som endast gällde på internet, eller även i butik. Jag fick inget tydligt svar på min fråga, men bestämde mig istället för att åka till butiken och kolla. Innan avfärd skulle jag kolla igenom annonsen en sista gång, men plötsligt var då kampanjen som bortblåst och ordinarie pris gällde igen. Nu hade jag som tur var sparat en skärmdump av annonsen med kampanjpris och där framgår även tydligt att kampanjen skulle gälla året ut, men då jag mailat Nästgårds och frågat svarar de att det "blivit fel på hemsidan" och att "gräsklipparen inte är på kampanj". Jag undrar då, kan man ändra villkoren så, trots att jag kan visa på att de erbjuder rabatterat pris t o m 31'a december, eller kan jag åka till Nästgårds och begära att få köpa gräsklipparen till det lägre priset?

M V H

Peter

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Att i en annons meddela ett felaktigt pris eller en felaktig rabatt är att anse som vilseledande marknadsföring, se marknadsföringslagen (MFL) 10 § 2 st. Att använda sig av vilseledande marknadsföringsuppgifter kan leda till att företaget, i detta fall Nästgårds, åläggs att betala marknadsstörningsavgift som tillfaller staten, se MFL 29 §.

Det finns dock ingenting som ger dig rätten att köpa gräsklipparen till det pris som annonserats ut. Annorlunda vore om du redan köpt den till rabatterat pris och Nästgårds krävde tillbaka en del av köpeskillingen på grund av felaktig prissättning. Sådana avtalsrättsliga regler är dock inte tillämpliga i det här fallet.

För din del finns alltså ingenting att göra för att få gräsklipparen till det billigare priset. Om du vill läsa mer finns ytterligare info på konsumentverkets hemsida.

Hoppas du fick svar på frågan!

Med vänlig hälsning,

Henrik ÄrnlövRådgivare