FrågaAVTALSRÄTTAvtal26/10/2017

Felaktig faktura - ej ingått avtal

Hej, Lawline! Jag har aldrig varit här tidigare, men jag sitter i klistret.

Inte för att det handlar om stora summor pengar, utan detta företaget försöker kräva en fakutra av mig på 374 kronor på något jag aldrig gått med på.

En person har ringt från en viss tidning och försökte tränga på en prenumation. Jag sa i telefonen "Jag ska kolla upp på detta, men i nuläget är det inte aktuellt"

En månad senare kom det en faktura, jag har skrivit många mail till deras kundservice men dem säger "Enligt våra bedömingar har du skaffat ett års prenumation på vår tidning"

Jag har inte skrivit på något, jag har inte sagt ja till något. Absolut ingenting, men ändå skickade dem fakturan. Nu fick jag en "påminelse" att betala.

Vad ska jag göra? Dem vägrar ge sig och dem skriver bara "Vårt krav kvarstår" Sen inget mer.

Hjälp snälla...

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Givetvis måste du faktiskt tacka ja till något för att ett avtal ska anses ingånget, annars är inte det sk. "anbud och accept"-kravet uppfyllt. Ditt ovan angivna svar är inte tillräckligt för att ingå ett avtal.

Den som hävdar att ett avtal är ingånget har bevisbördan. I detta fall är det således tidningen i fråga som måste bevisa, vid en eventuell tvist, att ett avtal faktiskt har ingåtts. Vid telefonförsäljning brukar avtalsslutet spelas in och dokumenteras just för att kunna stödja att ett avtal har ingåtts.

Jag råder dig därför att vända dig till företaget en gång till och neka till att avtal är ingånget, kräva att få höra deras ljudfil (som de är skyldiga att lämna ut enligt personuppgiftslagen) samt påtala att du kommer att ta ärendet vidare till ex. Konsumentombudsmannen (KO) om de inte lägger ner sitt krav. Här bör företaget lägga ner sitt krav om de inte har något att stödja sitt avtal på. Gör de ändå det inte det rekommenderar jag dig att kontakta KO.

Om tidningsföretaget ändå väljer att skicka vidare ärendet, är det viktigt att du bestrider krav skriftligt i samtliga instanser (till företaget, inkassoföretag och kronofogden) för då kommer du inte att få en betalningsanmärkning. Bestrider du fakturan hos kronofogden kommer de att vända sig till företaget och kolla om de vill ta ärendet till domstol, vilket de inte kommer att vilja om inget avtal har ingåtts.

Skulle det vara så att tidningen kan bevisa att du ingått ett avtal, så verkar definitivt inte vara fallet, är det dock bäst att betala.

Med vänlig hälsning,

Anton OleniusRådgivare