FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt31/10/2018

Felaktig ägare har sålt vidare min egendom!

Hej

Min sambo lämnade ut sin hund på foder enligt SKK foderavtal. Vi har haft misstankar om att fodervärden inte har kvar hunden i ca 1 år men när vi pratat med henne har hon sagt att hon har henne. Nu har vi fått reda på av en gemensam kompis vi har att hon sålt vidare min sambos hund till en annan, vi har fått namn o adress till denna. Detta är ju grovt avtalsbrott så min fråga är, kan vi ringa polisen och be dom åka och hämta hunden hos den nya personen eller måste vi vänta med att få hem hunden tills rättegång etc har varit?

Lawline svarar

Hejsan och tack föra att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Beklagar den tråkiga situationen som har uppkommit! Jag ska göra mitt bästa för att förklara hur ni ska få eran hund tillbaka!

Vem har äganderätt till hunden idag?
Som du nämner i frågan har hunden sålts utan din sambos samtycke. För avgöra om äganderätten har överlåtits till köparen avgörs vid tidpunkten för köpet. Den avgörande faktorn i denna frågan blir huruvida köparen varit i god tro vid köpet. Det betyder att om köparen förutsatte att foderhemmet ägde, eller hade rätt att sälja hunden har köparen utsläckt eran äganderätt till hunden. Detta framgår av 2§ i Lagen om godtrosförvärv av lösöre.

Hur ska ni göra för att få tillbaka hunden?
Trots att er äganderätt är utsläckt kan ni ha rätt att få tillbaka hunden mot lösen, dock krävs det att du gör det inom 6 månader från att du fått kännedom av att hunden sålts vidare, annars förlorar ni rätten till att få eran hund tillbaka. Detta regelras i 5§ i Lag om godtrosförvärv av lösöre. Lösen brukar motsvara det beloppet som de har köpt hunden för, vilket ni måste betala för att återfå äganderätten till eran hund.

Skadeståndsanspråk mot foderhemmet
Foderhemmet har uppsåtligen gjort så att ni har lidit ekonomiskt skada genom att sälja eran hund, vilket är ett rekvisit för att ni kan väcka en skadeståndstalan och på så sätt få ut ersättning för lösensumman ni har betalat för att få tillbaka eran hund! På så sätt slipper ni bekosta att få tillbaka eran hund som foderhemmet har sålt.

Tillvägagångssätt
Under förutsättningar som givits ovan har du alltså rätt att gå till den "nya" ägaren och berätta förutsättningarna och hämta tillbaka hunden. Om den nya ägaren motsätter sig detta får du gå till rätten för att avgöra denna tvist. Om det går till rätten skulle jag rekommendera dig att kontakta några av våra verksamma jurister här på Lawline för vidare rådgivning, kontaktuppgifter hittar du här.

Hoppas ni fått svar på eran fråga!

Vänligen,

Hugo WimbyRådgivare