Fel vid utförande av reparation av bil

Hej!

Min fru brukar reparera sin bil hos en bilverkstad och under flera tillfällen har hon haft problem. Hon har trott att bilverkstaden kommer fixa olika fel i bilen( bromsar , växel mm) men hon tycker att bilverkstaden har lurat henne ,först med att lägga extra avgifter och kostnader för reparationen. Bilverkstaden var ansvarig för en händelse som min fru var inblandad i och det gäller att en praktikant i bilverkstaden har glömt att ta bort spikar från hennes bils däck. Bilen är fortfarande inte helt körbar, min fru tycker att bilen skakar fortfarande, växellådan blir väldigt mjuk, bromsarna fungerar inte bra p.g.a. växlarna och det är riskabelt att köra i hög fart.

Min fru försökte ringa bilverkstaden och be om att de ska fixa problem med bilen för att de inte har fixat det på ett korrekt sätt senaste gången. Det finns fortfarande brister. Bilverkstaden var väldigt elaka mot henne och de anser att det inte finns någon brist i bilen , de erkänner inte ansvaret och de vill inte ge henne en akuttid för reparation utan en tid om två veckor .De burkar ge henne akuttid i alla fall och när som helst.

Vad kan min fru göra i det här läget ? Att få sina rättigheter med att bilen måste repareras på ett bra sätt och utan att bli lurad på pengar.

tack

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga dels som att din fru är missnöjd med den tjänst som bilfirman utfört när hon lämnade in bilen för lagning, och dels att bilfirman möjligtvis har utfört saker som din fru inte har bett om och som de trots det tagit betalt för.

Var regleras utförandet av tjänster?

Konsumenttjänstlagen är den lag som reglerar arbete på lösa saker, främst då reparationer. Den är som lagen antyder tillämplig när en näringsidkare utför arbete för en konsument. Således är lagen tillämplig då bilfirman har reparerat din frus bil.

Av intresse är också bilfirmans inställning till varför de anser att de inte gjort något fel. Är det för att de menar att det överhuvudtaget inte finns något fel på bilen, eller att det är din fru som har orsakat problemet och att de därför ej är ansvariga?

Vad gäller extra arbete som din fru inte bett om?

Bilfirman har inte rätt att ta betalt för en tjänst som de utför om detta inte är avtalat, trots att detta kan vara till fördel för kunden. Det är med andra ord din fru som själv bestämmer vad som ska utföras på bilen i samband med reparationen, och om bilfirman utför något extra utöver detta har de inte rätt att ta betalt för det.

Om det framkommer behov av tilläggsarbete i samband med reparationen måste bilfirman fråga din fru om hon vill att de ska göra det innan de utför arbetet.

Vad gäller bilfirmans fel vid utförandet av reparationen?

Fel vid konsumenttjänster regleras i 9-15§ konsumenttjänstlagen.

-Först och främst är reparationen felaktig om resultatet av reparationen avviker från vad din fru och bilfirman har avtalat.

-Vidare är tjänsten felaktig om resultatet avviker från vad en konsument kan kräva av en fackmannamässig person.

-Slutligen är tjänsten felaktig om den avviker från myndighetsbeslut och föreskrifter ur säkerhetssynpunkt.

-Tjänsten är felaktig om näringsidkaren eller någon på hans sida har lämnat uppgifter som avviker från resultatet.

Frågan om tjänsten är felaktig ska bedömas med hänsyn till förhållanden vid den tidpunkt när tjänsten avslutades eller när det gäller bilen, när den har kommit i din frus besittning igen.

Bedömningen i ditt fall

Med tanke på att bifirman uppenbarligen har tagit betalt för reparationen så har även de ansett att det fanns fel på bilen. Att reparationen ska utföras fackmannamässigt ställer ett visst krav på bilfirman. Om felen kvarstår efter reparationen måste felen anses som felaktig. T.ex. om din fru har sagt att de ska fixa växellådan och det fortfarande är problem med den efter reparationen, så avviker tjänsten från vad som avtalats och är att anse som felaktig.

En viktig fråga är om felen fanns direkt när din fru åter fick bilen i sin besittning efter reparationen, eller i alla fall hur lång tid det tog innan hon åter upptäckte felen.

Vad kan du eller din fru göra nu?
De påföljder ni kan göra gällande vid fel i tjänsten finns i 16-23§ Konsumenttjänstlagen. Först och främst måste ni reklamera felet till bilfirman. Detta måste göras ganska snart efter det att ni fått reda på felet.

Ni kan kräva att bilfirman ska avhjälpa felet, alltså att de ska reparera bilen, utan att ni behöver betala för det. Utöver detta kan ni också begära prisavdrag, alltså att ni inte ska betala så mycket som ni gjorde för den reparation de utförde.

Om bilfirman inte avhjälper felet så kan ni häva avtalet. Detta förutsätter att reparationen i huvudsak är felaktigt utförd. Hävningen innebär att ni får tillbaka pengarna.

Hoppas svaret var till hjälp!

Lawline RådgivareRådgivare