FrågaKÖPRÄTTKöplagen08/06/2021

Fel vid försäljning av begagnad bil

Hej!

Jag sålde en begagnad bil igår.

Köparen kollade igenom bilen och provkörde.

Köparen ville köpa bilen så vi kom överens om ett pris och affären var klar.

När köparen var påväg hem så tändes motorlampan. Dagen efter lämnar köparen in den på verkstad som hävdar att två ventiler var paj som kostar 750 kr styck och vill att jag ska betala. Men detta felet fanns aldrig under min ägo och detta var inget jag kände till heller.

Är det verkligen rätt att jag ska betala eller behöva ta tillbaka bilen. För när jag sålde bilen så fanns ju inte det felet.

Det är en bil från 2007 som har gått 21500 mil och jag sålde den för 13500kr.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Nyligen så har jag publicerat ett svar som berör i princip en likartad situation som din. Svaret återfinns här: https://lawline.se/answers/forsaljning-av-aldre-bil-pa-blocket.

Du kan alltså läsa svaret på följande länk, vilket i mångt och mycket kommer att vara tillämpligt även i ditt fall.

Har du fler funderingar är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Rijad TrubljaninRådgivare