FrågaAVTALSRÄTTAvtal29/10/2020

Fel pris på vara

Hej,

Köper skor på nätet och betalar varan samt får ett bekräftelse mail och ordernr. Blir därefter kontaktad av företaget som säger att de haft felaktig rabatt pga fel i deras online system och de har därför makulerat min beställning. Får de verkligen göra så? Hur kan det bli "mitt problem " som köpare?

Tacksam för återkoppling.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga berör ett köpeavtal mellan dig och företaget och därmed blir avtalslagen (AvtL) tillämpbar. Sedan utgår jag ifrån att det finns ett avtal mellan dig och företaget då du har fått en orderbekräftelse med ett ordernummer av företaget.

Då bygger avtalsrätten på löftesprincipen pacta sunt servanda som betyder att avtal skall hållas (1 § AvtL). Dock finns det en begränsning som gör att företaget inte alltid blir bundna av avtal med fel prissättning. Begränsningen är att du som konsument får inte vara i "ond tro" och det betyder du har insett eller borde ha insett att det är fel pris på varan som du köpte. Då om det går att anse att du är i ond tro är företaget inte buden av avtalet. Exempel på ond tro kan vara att priset är så pass lågt att det kan anses vara självklart som ett fel, exempel att det har missat att sätta ut en nolla (32 § AvtL). Om det går att anse att du är i "god tro" så är företaget bunden av avtalet.

Min rekommendation
Att utgå ifrån informationen som du har skrivit verkar det som att du är i god tro och avtalet bör gälla och det är företagets fel som de får stå för. Dock ska det poängteras att jag inte har all information eller köpeavtal och därmed kan inte en riktig bedömning. Dock är min rekommendation att du undersöker köpeavtalet och dess villkor och kollar så det inte finns någon punkt som klargör att priset kan vara fel. Sedan kontaktar företaget och hävdar att avtalet skall gälla på grund av löftesprincipen och att du är i god tro. Sedan om du och företaget inte skulle komma överens och de inte följer lag så kan du vända till den Allmänna reklamationsnämnden (ARN) där de kan pröva din tvist kostnadsfritt.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss.

Med vänliga hälsningar,

Lucas RasmussonRådgivare