Fel på bil vid köp av konsument från näringsidkare. Har jag lagen på min sida och kan jag få dem att fixa felen?

Hejsan Lawline, Jag har nyligen köpt en bil hos en stor bilhandlare "riddemark".

När jag väl kom hem med bilen så märkte jag att lacken hade några små skador som har målats över med färg som inte riktigt passar bilen. det såg ut som vit målar färg så det var inget som vart gjort professionellt. sedan så såg jag att det är en liten spricka på bak lyktan"lampan". Jag kontaktade dem och dem sa att jag borde ha sett det innan köpet och jag har undersökningsplikt, undrar om jag har lagen på min sida och kan få dem att fixa deras fel. Tack för din tid!!!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du köpte bilen av en bilhandlare, dvs. en näringsidkare, så gäller konsumentköplagen (KköpL) (1 § KköpL). Din fråga handlar om det finns någon undersökningsplikt för köparen (konsumenten) och vad som är ett köprättsligt fel enligt konsumentköplagen.

Det finns ingen uttrycklig undersökningsplikt för köparen i konsumentköplagen. Observera att om bilhandlaren har infört ett avtalsvillkor som avviker från konsumentköplagens bestämmelser och är till nackdel för dig (köparen) är dessa avtalsvillkor utan verkan (3 § KköpL). Detta betyder att även om bilhandlaren har avtalat om en omfattande undersökningsplikt för dig så kan denna modifieras genom lagens bestämmelser. Om bilen däremot har sålts i befintligt skick eller med liknande förbehåll är det svårare att begära att säljaren avhjälper felet eller att priset sätts ned.

Man kan säga att det indirekt föreligger en viss undersökningsplikt för köparen genom reglerna om fel på vara och reklamation. Av KköpL 16 § framgår vad som avses med fel på vara. Om varan inte stämmer överens med vad som följer av avtalet i fråga om art, kvalitet eller andra egenskaper är det fel på varan (16 § 1 stycket). Det kan även vara fel på varan om säljaren inte har upplyst dig om detaljer om varan som du borde ha blivit upplyst om eller om varan är i sämre skick än vad du hade kunnat förutsätta utifrån varans pris, ålder eller andra förutsättningar (16 § 3 stycket). Observera att bilhandlaren har en viss upplysningsplikt gentemot dig, som t.ex. att bilen var i ett sämre skick eller liknande. En begagnad bil kan även säljas i befintligt skick vilket är en form av friskrivning som innebär att köparen får räkna med att varan inte är felfri (17 §). Även om bilen har sålts i befintligt skick ska dock bilen anses felaktig om den är i sämre skick än vad köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter hade anledning att förutsätta. Om du köpte bilen i befintligt skick innebar det att du hade en viss plikt att undersöka bilen och inte har möjlighet att begära avhjälpande (26 §) eller prisavdrag (28 §). Om bilen är i sämre skick än vad du hade förvänta dig med hänsyn till priset eller andra omständigheter går det dock att göra felet gällande mot säljaren.

Om du vill reklamera måste du göra det inom skälig tid efter att du märkt, eller borde ha märkt felet (23 §). Meddelande som lämnas till säljaren om reklamation inom två månader efter det att köparen märkt felet ska alltid anses ha lämnats i rätt tid. Av din fråga så framgår det att du märkt felet väl hemma efter att köpet hade genomförts. Huruvida du kan begära att bilhandlaren åtgärdar de fel på bilen som du påtalat beror på 1) om bilen såldes med friskrivningar, dvs. i befintligt skick, 2) vad säljaren upplyst dig om samt 3) vad som är avtalat.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga och får vägledning i om bilen kan fixas till. Om du har fler funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Amanda BlombergRådgivare